touw naar dat met veel (seksuele!) sensaties gevulde leven.’
Die slecht lopende zin vergeef ik hem, maar niet de slechte lectuur van de roman. In tegenstelling tot wat Abrahams beweert is het Roth niet te doen om mogelijke onthullingen omtrent zijn eigen leven en evenmin om biografische details uit het leven van zijn collega, Bernard Malamud. Na wat een Claire Bloom, een ex, over Roth en Janina Malamud, een dochter, over Malamud de wereld in brachten valt er weinig meer te onthullen. Nee, Roth richt zich tegen de banalisering van de kunst en tegen de medeplichtigheid van de biografen daarin.
Iedereen weet dat Nathan Zuckerman het alter ego is van Philip Roth. Iedereen weet dat de schrijver E.I. Lonoff, die zowel in de eerste Zuckerman-roman, The Ghostwriter, als in de laatste, Exit Ghost, optreedt, de spitting image is van Bernard Malamud. Maar die beide boeken gaan niet over de huwelijksproblemen van Malamud, zoals Abrahams wil, maar over de aard van het schrijven en het leven van een schrijver. Dat is ook het thema van Dubin's Lives, een roman van Malamud met wederom een huwelijkscrisis.
Die drie boeken gaan inderdaad over het verliteratuurde leven dat schrijvers leven en het gebruik dat zij maken van andere boeken of andere schrijvers. In Dubin's Lives wordt het vooral op wederzijds respect gebaseerde huwelijk van de biograaf Dubin met dramatisch effect geplaatst tussen twee schrijverslevens, dat van Thoreau en van Lawrence. Het huwelijk van die schrijvers was een vorm van sublimatie en tussen die vormen van sublimatie plaatst Malamud de worsteling van zijn biograaf, de worsteling met zijn metier, met zijn vrouwen. Die vrouwen zijn niet Ann Malamud, en niet Arlene, het meisje op wie Malamud in de werkelijkheid verliefd werd. Het zijn twee vormen van liefde.
Waarom, zo kan men zich afvragen, zou Roth in zijn laatste Zuckerman-roman op zijn schreden terugkeren en nogmaals over Lonoff beginnen? Om voor de tweede keer te ‘onthullen’ dat er iets schortte aan het huwelijk van Malamud? Nee, hij doet dit om het genre van de roman af te zetten tegen het genre van de biografie, om de totalitaire toewijding aan het schrijven te contrasteren met het zoeken naar een geval van incest. ‘He was devoted,’ schrijft Roth over Lonoff, ‘to preventing his fiction from being speciously misinterpreted as a gloss on his life.’ Daarover gaat Exit Ghost, over het sterven van een schrijver, maar vooral over de dood van de roman in de trivia van het literaire bedrijf.
Daarom speelt die andere roman, waar zo vaak naar verwezen wordt, The Shadow-Line van Joseph Conrad, zo'n grote rol. Die verwijzing heeft twee functies: om uit te leggen in hoeverre Exit Ghost