zijn er in onze selectie toch geijkte personages als psychopaten, eenzame schrijvers en sociale outcasts beland en is meer dan eens de (zelfgekozen) dood als einde geaccepteerd. Waar wij steeds weer voor vielen, was boeiend en verfrissend gebruik van het Nederlands en een keus voor ingetogen uitgangspunten. De mooiste verhalen zitten in de eenvoudigste gegevens, is onze ervaring. En de diepste gedachten komen vaak niet over wanneer de schrijver uitdrukkelijk ‘filosofisch’ wil zijn, maar juist wanneer die pretentie afwezig lijkt. Een belangrijke graadmeter voor de beoordeling was de mate waarin een verhaal bij ons bleef hangen. Sommige sferen, voorvallen, personages lieten ons niet los en dan wisten we dat we iets bijzonders in handen hadden. In het gros van de ingestuurde verhalen werd de plank vreselijk misgeslagen, maar in die verhalen waarin het raak was, was het góéd raak.
geerke berghuis (Vooys), anaïs conyn (Vooys) en margriet rikkers (Moxi) mede namens: Lot Broos, Erik de Bruin, Sophie Ham, Ellen Leijten, Sofie Langenberg, Janneke Stouten, Benjamin van Vliet, Barend Wallet, Sophie Tak, Jessa Bertens, Geert Kenbeek, Alex Buis, Niels Cornelissen, Reinier Kist, Irene van Silfhout, Eva Gjaltema, Pam de Sterke, Luuk Huitink, Fenneke Sysling, Pieter-Bas van Wiechen, Christina Chouchena, Amy Kouwenhoven