De Gids. Jaargang 159
(1996)– [tijdschrift] Gids, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 982]
| |
Christien Brinkgreve
| |
[pagina 983]
| |
Maar, is de vraag: is hij nog mannelijk? Legt Badinter de vinger op een zere plek, doemt hier het schrikbeeld van de kwezel, of - eigentijdser - het watje?Ga naar eind3. Laten we eerst eens kijken wat kinderen van vaders willen, of wat voor vaders ze willen. Na de hausse van boeken over moeders en dochters lijken nu de vaders aan de beurt, beschreven door hun zonen en dochters.Ga naar eind4. Wat voor type het ook mag zijn - de wrede, de afwezige, de verre, de hoge of de beschermende vader - ze blijken belangrijk, en op een andere manier dan de moeders. Wat in deze verhalen genoemd wordt, zijn het gezag, de kracht, het avontuur, de bescherming; en dan een andere bescherming dan de moeder biedt: tegen gemene mensen en dieren, tegen boeven en inbrekers, tegen het kwaad uit de buitenwereld. Hij zorgt voor geld en huisvesting, en biedt zo bescherming tegen armoede en verhongering. Hij bepaalt de maatschappelijke positie en is de verbinding met de buitenwereld, hij heeft de symbolische en de juridische macht en is de vertegenwoordiger van het Woord en de Wet. Zo moet hij althans zijn, dit moet hij bieden, en hier liggen ook de teleurstellingen: de vader die niets voorstelt in de buitenwereld, de onbenullige vader, de laffe en bange vader, de schaamteverwekkende vader - die te hard praat, om de verkeerde dingen lacht, racistische opmerkingen maakt, de verkeerde kleren draagt - kortom, de vader met wie je je niet kunt vertonen.Ga naar eind5. En met wie je je niet kunt identificeren.
Maar de betekenis van de vader ligt niet vast, verbonden als deze is met diens maatschappelijke positie, en met de verhouding tussen de seksen. En daarin is de laatste decennia veel veranderd, daar kan ik verder kort over zijn. De strikte taakverdeling - hij de kostwinner buitenshuis en zij de zorgster binnenshuis - is variabeler geworden, en daarmee ook de verdeling van ouderlijke functies. Zorg en gezag - de voornaamste ouderlijke functies - leken vanouds helder verdeeld: moeder de zorg en vader het gezag, maar zo eenvoudig lag dat vroeger ook al niet. Ook de moeder had gezag, maar dan binnenshuis, en ook de vader droeg zorg, als kostwinner buitenshuis. De verdeling betrof bij nader inzien vooral de gebieden waarop beide seksen opereerden: hij het buitengebied en zij de binnenwereld. Deze sterke contrasten zijn verminderd: ook vrouwen zijn buitenshuis gaan werken en vertegenwoordigen de buitenwereld, en ook mannen zijn binnenshuis gaan zorgen en krijgen hierin meer te vertellen. De seksen hebben nog wel hun eigen gebiedsvoorsprong maar deze verdwijnt als de ervaring van de ander op dat gebied toeneemt.
De contrasten mogen verminderd zijn, maar wat versterkt is zijn de variaties; de variaties in optreden en gedrag, in houding en verschijning, in leefwijze en huiselijk arrangement. In plaats van de gevreesde uniformering van de seksen is er juist een grotere verscheidenheid gekomen. En de oude vrees bij vrouwen dat ze door te werken hun vrouwelijkheid zouden verliezen of door een krachtig optreden verder definitief als manwijf worden versleten, is inmiddels vervaagd, ingehaald door nieuwe beelden en idealen waarin vrouwen sterk en (toch) vrouwelijk kunnen zijn, maatschappelijk hoog en toch gezellig, succesvol en toch gevoelig, kortom, waarin veel meer kan en veel meer gecombineerd kan worden. Met behoud van vrouwelijkheid. De vroegere blauwkousvrees van studerende meisjes valt de huidige generatie niet eens meer uit te leggen. Mannen hebben ook hierin een achterstand. De variaties in typen zijn minder groot, en ze zijn snel bang hun mannelijkheid te verliezen als ze kinderen verschonen en de keukenkastjes soppen. Vrouwen hebben wel met grote gretigheid broek en colbert aan hun repertoire toegevoegd, maar rok en jurk worden door mannen nog massaal gemeden. Jurkangst is dit genoemd,Ga naar eind6. en dit kan ook symbolisch worden opgevat als angst voor alles wat vrouwelijk is, | |
[pagina 984]
| |
alles wat afgeweerd moet worden en niet aangetrokken. Vrouwelijkheid heeft al een grotere verruiming ondergaan. Vrouwen hebben hun voorsprong van de achterstand omgezet in verruiming van mogelijkheden en van verschijningsvormen. Het nieuwe uniform van de tuinbroek is al lang en breed vervangen door het brede scala van mantelpakken, strakke rokjes, spijkerbroeken, leggings en colberts, zonder zorgen om verlies van vrouwelijkheid. (Deze angst kan weer opduiken maar heeft toch langzamerhand iets ouderwets gekregen.) Zover zijn mannen nog niet. En ook vrouwen niet, als het om hun gedroomde mannen gaat, om hun fantasieën over mannelijke mannen of aantrekkelijke mannelijkheid. Maar als mannen minder blijven hangen in oude typen, en meer variatie gaan tonen in stijlen van man zijn en van vader zijn, in houding en verschijning, dan zullen ook meer typen mannen mannelijk worden gevonden. Ook de zorgzame vader. |
|