ontwerp is geslaagd wanneer het harmonieert met een Romaanse kerk, maar leg dat maar eens uit. Je kunt het nauwelijks overbrengen. Je leert het in twee dagen of je leert het nooit. In feite heb ik op de Academie eindeloos zitten praten over wat in twee dagen is te leren en tegelijkertijd is het zo'n complex proces dat je je afvraagt waar je aan begint. Ik hield ze voor dat een typograaf een dienend beroep heeft. Hij moet zich ondergeschikt maken aan het werk van de schrijver en wanneer hij dat niet kan opbrengen, dan kan hij maar beter schilder of tekenaar worden. Want niet de typograaf bepaalt het kunstwerk, maar de schrijver. De typograaf beoordeelt hooguit wat diens bedoeling is en past zijn ontwerp daarop aan. Hij heeft maar een beperkte speelruimte.
Iedere tijd heeft zijn technische, economische
Don Bloch Strandfeest bij Yachtule, omslag en illustraties van Jacques Janssen
Beginpagina van Gerard Reves roman Een circusjongen (1975)
en maatschappelijke veranderingen en in samenhang hiermee ontstaan nieuwe vormen. Veranderingen die hier los van staan en alleen veranderingen zijn om het veranderen, die zullen later hoogstens grappige voorbeelden worden gevonden van die lang vervlogen tijd. De stijl is gekoppeld aan het totale levensklimaat.
Soms is het noodzakelijk om zo veel mogelijk tijdeloos te werken, omdat het boek is komen los te staan van de tijd waarin het is geschreven of van de tijd waarin het wordt uitgegeven. De tekst is dan toegetreden tot de wereldliteratuur en dat wil ik in de vormgeving ook tot uiting brengen. Wanneer Johan mij met een dergelijke tekst naar huis stuurde, voegde hij er vaak aan toe:
“Denk erom Jacques, het boek moet er over driehonderd jaar niet verouderd uitzien.”’