Ten geleide
De verscheidenheid aan typografen, typografisch ontwerpers en letterfanaten is dermate groot dat de keuze van de in dit speciale nummer van De Gids bijeengebrachte bijdragen enerzijds berust op een weloverwogen selectie, terwijl anderzijds het toeval een flinke duit in het zakje deed. Kenmerkend voor alle medewerkers is hun enorme vakmatige gedrevenheid die zich niet alleen uit in een fleurige stropdas of strik en een verantwoord briefpapier, maar vooral in een voor dit nummer uiterst verzorgde kopij.
Enkelen waren bovendien zo aan hun zelfontworpen letter verknocht dat zij - met succes overigens - het gebruik daarvan in dit Gids-nummer hebben bepleit.
De voornaamste doelstelling van dit nummer over typografie is het in kaart brengen van een historische ontwikkeling, van een kentering typografie oude stijl - met loodzetsel, losse letters, stampende machines met hun oorverdovende lawaai, foefjes van de individuele handzetter (zoals bijvoorbeeld het gebruik van sigarettevloeitjes om de spatiëring van een in klein kapitaal gezette kopregel optisch gelijk te krijgen) naar de ons van alle kanten bestormende en verblindende wereld van de computer. Dit glazen oog, dat overal de kop opsteekt, bevat enerzijds een schat aan typografische mogelijkheden, terwijl anderzijds het ambachtelijke in de vergeethoek dreigt te raken. We zien hoe koning computer over de hele linie met gejuich wordt binnengehaald, maar ook hoe zich uit nostalgisch verlangen een klein circuit ontwikkelt van veelal bibliofiel geïnfecteerden die het oude ambacht in ere willen houden. Een veelheid aan prachtig verzorgde en ook literair zeer aantrekkelijke uitgaven is het resultaat.
De garde oude stijl komt het eerst aan het woord. Daarbij blijkt dat ook zij zich binnen een bepaalde tijdgebonden traditie hebben ontwikkeld en op hun beurt schatplichtig waren aan