Hedy d'Ancona
A puppet on a string
Het staat me bij dat Pierre Dubois, die in zijn functie van criticus veel naar toneel ging, ergens samengevat het volgende schreef: ‘Af en toe gebeurt het.’ Dat het eigenlijk de reden was waarom hij van toneel hield, waarop hij steeds weer hoopte en dat maar zelden in vervulling gaat. Wat is dat het? Dat is moeilijk te zeggen. Het heeft iets van een wonder.
Ik herinner me die uitspraak, of in ieder geval de teneur ervan, omdat ze zo overeenkomt met mijn eigen ervaringen. Soms, ineens, ervaar je bij het zien van een voorstelling iets onbenoembaars en dat, zo gaat door je heen, dat is de sensatie waarom het eigenlijk begonnen is.
Ik ga nu niet vertellen bij welke voorstellingen me dat overkwam, dat moment van verheldering, die met niets te vergelijken ontroering van het theater.
Dat overviel me bijvoorbeeld bij het zien van een poppenspel met maar één pop. Een pop en een paar touwtjes. En een poppenspeler die je duidelijk kon zien. Die pop was een echte Punch-figuur. Een Jan Klaassen met puntmuts en dito neus. Maar dat was hij eerst niet, die Punch. Eerst lag daar onderaan de touwtjes een onduidelijk hoopje vodden.
Nu ik dit schrijf schiet me ineens een regel boven een stuk in Vrij Nederland te binnen waarin Hofstädter, schrijver van een moeilijk en toch gek genoeg erg populair boek, geciteerd wordt. Daar staat: Er is geen plaats voor de ziel. Of iets dergelijks. Nou, als je dat zo zag liggen, dat hoopje stof, dan zou je hem gelijk geven, die Hofstädter.
En toen gebeurde er dat vreemde. De speler trok aan een paar touwtjes, dat mannetje stond ineens op en ging leven.
Er gebeurde iets wat niet kon. Er was immers nergens plaats voor een ziel. Dat hadden we gezien aan dat hoopje vodden. Maar op het moment dat de poppenspeler aan de draadjes trok, was die pop een ziel. Dat hadden we gezien aan dat hoopje vodden. Maar op het moment dat de poppenspeler aan de draadjes trok, was die pop niet langer een ellendig hoopje niets. Er schoot een ziel in. Dat kan niet. Maar ondanks dat gebeurde het.
En zo, met bijna niets, geen decor, geen suggestieve muziek, zonder