en als zij het paleis heeft verlaten onder de bescherming van vier slechtbewapende mannen, zendt hij de kapitein van de garde achter haar aan om haar te doden.
Dan is het echter ook met de koning gedaan, want nog voor de dode jonge vrouw wordt binnengedragen stort Ferrante, door de dood getroffen, ter aarde.
De legende wil, dat Don Pedro, koning geworden na de dood van zijn vader, het lijk van zijn vrouw laat opgraven, om zich tezamen met haar te laten kronen, en voor zijn ogen de raadsheren die op Ines' dood hadden aangedrongen, te laten doodmartelen.
In dit romantische drama heeft de schrijver talrijke boeiende facetten van de menselijke natuur voor ons doen leven. Ferrante met zijn misdadige machtsbehoefte en zijn macchiavellistische intriges wordt innerlijk ondermijnd door de haat tegen zijn zoon, die hem eenmaal van zijn machtspositie zal beroven.
De verschijning van de onaantastbare zuiverheid in de gestalte van Inès doet de koning aarzelen. Hij helt ertoe over, haar leven te sparen, maar als hij verneemt dat zij een kind onder het hart draagt, wordt de haat tegen zijn zoon oppermachtig en hij geeft het bevel haar te doden. Bijzonder verrassend is de figuur van de Infante, een jonge vrouw met onbuigzame trots en met de vaste wil van een man. Ten koste van alles wil zij Inès redden, tot zij begrijpt dat Inès de dood verkiest boven het opgeven van haar liefde.
Don Pedro, de jonge knaap, is van zijn bewustwording af de tegenstander van zijn vader geweest, vereenzaamd in de kille omgeving van de hof-intriges. In Inès heeft hij zijn bestemming gevonden. De legende wil echter, dat hij zich later meer gedraagt als de zoon van zijn vader dan als de geliefde van Inès.
Montherlant heeft met dit debuut als toneelschrijver zijn weg gevonden, zoals hij later heeft bewezen met Le Maître de Santiago, Malatesta, Port Royal en tal van andere stukken, die niet alle op hetzelfde hoge niveau van La Reine Morte staan, maar die steeds getuigen van zijn grote begaafdheid van taal en beeldend vermogen.
De Toneelgroep Theater heeft een daad van betekenis verricht door, zestien jaar na de franse première, dit belangrijke werk in ons land te brengen in een opmerkelijke voorstelling onder regie van Elise Hoomans en met als gast Ellen Vogel in de rol van Inès de Castro.