laatste jaren begint hier verandering in te komen, en wij zien nu - hoe bescheiden ook - stukken van eigen bodem op het repertoire van onze gezelschappen verschijnen. Het behoeft geen betoog van hoe grote betekenis dit is voor onze toneelschrijfkunst en voor het toneel in het algemeen. De acteur die nu eens geen vertaald stuk behoeft te spelen, de toeschouwer die niet gedwongen wordt tot transponeren van een buitenlands milieu, kunnen zich langzamerhand het onschatbare voorrecht van eigen aard en taal bewust maken.
Ook de technische aspecten van het toneel zijn van groot belang, zodat de opleiding van jonge spelers, waaraan de laatste jaren meer zorg dan ooit wordt besteed, de aandacht ten volle verdient. In alle landen bestaat levendige belangstelling voor de mogelijkheden van het arena-toneel. Mede door de vernieuwing die Vilar met het ver uitgebouwde proscenium en met zijn nieuwe belichtingstechniek heeft gebracht, is het ‘open toneel’, waarbij iedere toeschouwer de gehele toneelvloer en wat zich daarop afspeelt kan overzien, een vraagstuk van actuele betekenis.
Een andere kwestie die, wanneer er over toneel wordt gesproken, altijd aan de orde komt en de gemoederen van de toneelcritici nogal eens in beweging brengt, is de vraag, wie men nu de eerste plaats moet toekennen, de acteur of de auteur. Een overigens nogal onzinnige vraag, want zodra het tot een voorstelling komt, is de creativiteit van de een ondenkbaar zonder die van de ander en gaat het niet meer om rangorde.
Dat de toneelcritiek van grote invloed is op het toneelleven zal niemand ontkennen. Van de criticus wordt in de eerste plaats gevraagd dat hij een gefundeerd inzicht heeft zowel in de stukken van het repertoire als in de eisen die aan regie en spel gesteld dienen te worden. Ook de criticus zal eigen voorkeur laten gelden, maar indien hij de gave des onderscheids bezit en te goeder trouw zijn motivering argumenteert, behoort ieder respect te hebben voor zijn mening.
Over al deze gezichtspunten vindt men hierachter het oordeel van deskundigen. Om de ernst niet op de spits te drijven zijn enkele lichtere toetsen aangebracht. De foto's waarmee deze aflevering verlucht is hebben alle betrekking op stukken die in het afgelopen seizoen door nederlandse gezelschappen gespeeld zijn. Wij hebben gemeend de reeks te moeten openen met de beeltenissen van Ank van der Moer en Paul Steenbergen, die dit jaar respectievelijk de Theo d'Or en de Louis d'Or ontvingen, een charmante vervanging van de amerikaanse Oscars.
Naar de overtuiging van Thornton Wilder is het toneel het meest unieke forum voor de mens, om de mens te ontmoeten. Deze overtuiging