De Gids. Jaargang 115(1952)– [tijdschrift] Gids, De– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 429] [p. 429] Robert Franquinet Gesprek in de nacht met een vrouw I Hier staat uw stam van zwart kristal als een stroom van vertikalen met de naakte vogels op het bovenlijf die nacht na nacht de zangstem voeren door mijn ademhalen. Witte gazons rond het steenroest der ogen vangen het vioolblauw der hemelbogen in het vocht van hun dauw. En achter de noden der werkelijkheid als verloren meeuwen boven vergane vloten onze vertrouwde monden met de driftige angsten van eenzame honden. Wild gefluit van onzichtbare vederdieren metalliek en met geweld als splinters van verloren doods-scherven in het tedere schootsveld. [pagina 430] [p. 430] Onvleselijker droom door de gesplitste kernen van het schrikbeeld boven uw wortels die in de woeste arealen het erts vermalen tot brood. 2 Uit de donkere rozen van uw mond alleen vang ik de stem van die binnenwereld! Katarakten blazen over de steenrand der metropolen en die echo is als een ruiter op een wolk van staal. In de herinnering, koortsig als het woord dat de Man van Tarsen tegen het raderwerk werpt, waar kinderen, als wormen in een oud foudraal met de tanden knarsen. Hoeren en mystici, met het noodlot der twee aangezichten, horen het razen van het hersenloze van de eeuwenknager die aan uw binnenbast wrat! Geen pausen en geen pantsergeneraals hadden een sterrenbeeld dat sterker was dan de kracht dier névroze. Alleen kooplieden dachten: ons verzet steekt in huichelarij of hoon, en zij deden dat en hun nageslacht leefde in die schaduw. [pagina 431] [p. 431] 3 Nu de aarde, die oude vrijster, haar melkloze borsten opsiert met de namen van Hirosjima en Stalingrad, spiegelt haar leugen zich nog slechts in het hiërogliefenschrift der laatste planeten. Al het andere is uitgeworpen; want dat stond geschreven in Zijn gekruisigde Stem. In deze weemoed staan de vruchten der liefde gespleten. 4 Is dit de laatste angst van een onbegrepen schepping: in de plantaardige slaap der goden het gelaat van glas te kleuren met papieren bloemen? en te eindigen als radiachoreten in de woestijnen der wetenschap? Eenzamen tussen de aanplakborden in de verchroomde carrosserieën onder de plastic regenjassen machinerend op het rhytme der zwijgende horden. Nekkenbukkers, allen voor allen, rasloos, grensloos, hersenloos, genummerde stalen van een nieuwe teelt schadeloos in het schema van schimmels en mineralen. Zendt God nog piraten die door deze betonkorst breken, vogelvrijen, [pagina 432] [p. 432] die de zaadcel van het lied op de oogschelpen dragen en altijd weigeren een andere hierarchie te behagen dan die der liefde? 5 Vrouw, in u vormt de asch des tijds het nest van de vuurvogel. En de doorn van uw vruchtbaarheid overwoekert systemen en woestenijen zoals de muziek van uw vleselijke deemoed de nacht verplettert in de eenzame. Vorige Volgende