de acteurs en ook voor het publiek, is de dialoog, waarbij de spelers eerst, als het ware volgens het ouderwetse ‘terzijde’ hun ware gedachten tot uiting brengen, voor zij het ‘officiële’ antwoord geven. De personnages spreken aldus hun intiemste gedachten hardop uit, waardoor dik wijls het daarmee in schrille tegenstelling gegeven antwoord een eigenaardig licht werpt op de verschillende karakters. Ofschoon ongetwijfeld psychologisch door deze techniek de figuren in het meedogenloze licht der felle waarheid komen te staan, heeft m.i. dit experiment meer schade dan voordeel aan de uitvoering gegeven. In de eerste plaats is het ‘dubbel’ spreken, - hoe knap en onopvallend de gedachtengang van de innerlijke mens ook werd gegeven, - krampachtig, maar vooral belemmert het de acteur in zijn spel. Een goed acteur kan door houding, gebaar, aarzeling, even goed, zo niet beter, aanduiden dat hetgeen hij zegt eigenlijk andere achtergronden of motieven heeft.
Deze moeilijkheid heeft het gezelschap niet verhinderd een bijzonder mooie opvoering van dit belangwekkende stuk te geven. De hoofdpersoon, Nina, is het middelpunt van een aantal mannen. Haar vader heeft haar belet, met de oorlogsvlieger Gordon te trouwen. Zijn gegeven motief: dat Gordon als hij sneuvelt, Nina's toekomst in gevaar brengt, contrasteert met de ware reden: hij wil niet alleen blijven en weigert zijn dochter af te staan uit jaloezie. Haar trouwe bewonderaar, de onbelangrijke schrijver Marsden, voelt zich gedwongen haar over te halen, te trouwen met een domme man, omdat hij vreest, dat Nina die door de dood van Gordon uit het lood is geslagen, dwaasheden zal doen. Als Nina met Evans is getrouwd en vol blijdschap een kind verwacht, hoort zij van Evans' moeder dat dit kind niet ter wereld mag komen, daar er in de familie zoveel krankzinnigheid heerst. Nu beweegt Nina de jonge dokter Darrell, die een vriend van Gordon was, haar het verlangde kind te schenken, maar zij moeten beiden hiervoor boeten, door de tussen hen ontbrande liefde ten eeuwigen dage te moeten verheimelijken voor de vermeende vader. Als het kind volwassen is, ontvlucht de jongen de verstikkende atmosfeer, om met een evenwichtige lieve vrouw te trouwen. Evans is gestorven in zijn gewaand geluk, Dr Darrell, vereenzaamd en ontgoocheld, wijdt zich aan de wetenschap en nu krijgt Marsden, de vaderlijke vriend, zijn geliefde Nina, op wie hij zijn hele leven gewacht heeft, eindelijk tot vrouw, nu zij beiden grijs en moe zijn. Hij noemt het leven een vreemd tussenspel, een tijd van beproevingen, waarin onze ziel wordt schoongewassen van onzuiverheid en de waardigheid verwerft, om tot vrede te verbleken.
Ondanks veel, dat aanvechtbaar is, blijft dit stuk van grote waarde en de