onderbewust duister in uiterst gevoelig licht te voorschijn komt en een groote, hoogere werkelijkheid kan hebben.
Daarna beviel ‘Het Joodsche Bruidje’ mij het meest. De liefde is hier van een overstroomende teederheid in gelaatsuitdrukking, gebaar, en weelde van kleur.
Het kleine schilderij van Titus echter bezit een onovertroffen, koningklijke, verfijnde distinctie.
Hoe is het mogelijk dat men (no. 1 nog wel!) van deze tentoonstelling ‘Bileam's Ezel’ aan Rembrandt kan toeschrijven. Deze walgelijke plaat kan hij niet geschilderd hebben. Zij lijkt op die legkaarten voor kinderen van de goedkoopste soort. Mocht hij inderdaad dit monster als knaapje gemaakt hebben dan behoort zij niet op een tentoonstelling van serieuse kunst.
Een zeer bizonder schilderij is het lijk met de dokters die het geopend hebben en het bestudeeren. Hoe rauw en afstootend de voorstelling ook is gaat er bekoring uit van de hoogst eigenaardige opstelling en kleurentegenstelling.
Het verschil van de blozende, volbloedige dokter, met de blaauw, zwart, witte lijkkleur is opvallend. Men ziet tegen de groote voetzolen van het lijk aan. De maag is een open, duistere grot waar men recht in ziet, daar het lichaam in bijna zittende houding is geplaatst. Een gedeelte van het schilderij is verbrand, zoodat men van de andere dokter slechts de handen ziet, die met het hoofd bezig zijn. Het hoofd lijkt een christuskop. In fijne lijnen stroomt het bloed over hoofd en gelaat. Niettegenstaande het verbrande gedeelte is het formaat van het schilderij in verband met de grootte en intimiteit der figuren niet kwaad en doet zeer karakteristiek aan.
Dit schilderij is van een geraffineerd-grove, realistische nuchterheid. Het doode lichaam is mooier dan de wel wat al te gewone figuur van den dokter. Misschien is hier ook wel aan geknoeid.
Wanneer men deze drie schilderijen: ‘Titus met het Baskische mutsje’, ‘Het Joodsche Bruidje’ en ‘Het Lijk’ met elkaar vergelijkt krijgt men een denkbeeld van de grootheid en veelzijdigheid van Rembrandt.
Men kan beter een paar schilderijen nauwkeurig bekijken, dan vele oppervlakkig.
Er was een gebocheld, bleek venijnig Joodsch schildertje met dunne, rafelige haardos en baard. Zijn hoofd en gezicht waren