portret versta, wat dus het overeenkomstige is in al dit werk dat het kind als voorstelling koos. Wat is een kind? Een kind is een onbereikbaar wezen, dat in een aparte wereld leeft, en dat, en dit maakt de apartheid des te geheimzinniger, met ons een overeenkomstige gedaante vertoont, een gedaante, die in dezelfde mate naar ons toegroeit als er het eigen-wereldsche uit verdwijnt. Van een dier, een landschap, een stilleven, een abstracte constructie, nemen wij de apartheid terstond in ons op, maar een kind lijkt op het eerste gezicht iets zeer vertrouwds. De apartheid van andere voorstellingen, waartoe behalve de bovengenoemde voorbeelden ook het gewone portret zou kunnen te rekenen zijn, de apartheid zorgt er voor, dat tijdens de beschouwing, die altijd een vereenzelviging is, tusschen toeschouwer en voorstelling een door den vorm van het kunstwerk veroorzaakte en bepaalde brug wordt geslagen. Bij het kinderportret is nu dit de moeilijkheid, dat deze brug naar de aparte kinderwereld schijnbaar reeds geslagen is; dat dus het gevoel dat de beschouwing moet gaan opwekken, schijnbaar reeds bij voorbaat aanwezig is. Wij zijn allemaal kind geweest, wij hebben zonder uitzondering een diepe liefde voor kinderen. Wij kunnen ons dus niet dan met de grootste moeite indenken voor een gesloten gebied te staan als wij een kind bezien. Ziehier een der grootste moeilijkheden voor den schilder die een kinderportret onderneemt. Hij mag aan die teederheid niet toegeven, noch aan de herinnering, hij mag de onherroepelijke jeugd niet herroepen. Zoo hij dit doet, zijn werk vervaagt noodwendig tot een rooskleurige mijmering. Maar laat ik de mentaliteit waarmee een schilder zich aan den arbeid zet, nog maar even onbesproken laten.
Ik heb dezer dagen veel over het kinderportret loopen nadenken. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het kinderportret alleen te begrijpen is als een voortzetting van het engelenportret, de voor de menschen dichtst benaderbare weergave van den puurst mogelijken geest