Angelo, Rafaël en Bernini zal een man uit het Noorden, die de schouders heeft leeren ophalen voor de geschabloneerde kunstleer, welke de Renaissance een ‘val’ noemt, geen enkel bezwaar inbrengen. Zij bewijst hem, hoe hoog en universeel de menschelijke geest kan stijgen - en door persoonlijkheid dienen wat een orde behoeft. Maar hebt gij de afbeelding gezien van de enorme croûte, die den gevel van de Sint Pieter ontsierde, toen daar Bernadette werd heilig verklaard en die ik niet in de herinnering zou brengen als zij niet representatief was voor een mentaliteit? Hebt gij wel eens gevolgd, welke zonderlinge Victor Emanuël-architecturen het resultaat zijn van de nieuwe bouwbehoefte in den kerkelijken staat?
Er leiden vele wegen naar Rome, maar wie de straalkracht zocht van het Italiaansche genie, voor zoover het zich met kunst bezig houdt, hij ging liever naar Milaan, waar de profane, althans slechts voor een klein gedeelte religieuse ‘Trienale’, een prachtige synthese te zien gaf tusschen den zin voor grootheid, orde, weidschheid, openheid en frisch aanvaarde moderne vormelementen. De goede kunstenaars worden in Italië al even weinig of minder dan bij ons gezegend met kerkelijke opdrachten: waar een prachtige en zelfs heroïsche traditie met het woord verdedigd wordt, heerscht in de practijk de sacrosante beunhazerij. Men is bang zich aan koud water te branden, men staat naast de werkelijkheid en houdt zich onledig met het in ontvangst nemen van gouden telefoontoestellen voor den Heiligen Vader. Toegegeven, men valt de werkelijke of vermeende bedreigers dier traditie wat eleganter aan dan bij ons, waar de toon schijnt te moeten worden aangegeven door menschen als de econoom Prof. Overmaat, die, met grieven volgeladen, als op vleugelen naar Zeist kwam reizen, om in een vergadering van het Sint Bernulphusgilde, zonder een enkel argument van beteekenis, zijn afschuw te kennen te geven van datgene