en de Paepsche Mis verafschuwende dominees, van beursmagnaten, fabrikanten, politici en andere ‘Christelijke’ dragers der Westersche beschaving, had men gedaan de hand in eigen boezem te steken en te bidden toch bewaard te mogen blijven voor de fouten, die maar al te veel, ook van Europeesch kerkelijke zijde, gemaakt zijn tegenover de oude, Orthodoxe, Katholieke Kerk van het Morgenland. Om ‘protestant’ te worden van dat ‘geprotesteer’! Wanneer ik met priesters sprak, kreeg ik sterk den indruk, dat zij wilden zeggen: we hebben jullie ietwat eigengerechtigd protest niet noodig. ‘Der europäische Kapitalismus ist ebenso antichristlich wie der Bolschewismus’, zei mij een bisschop. Men denke maar eens aan de verklaring van den Metropoliet Sergius! Onze Kerk, zoo zeiden mij vaak priesters, heeft zwaar gezondigd door hare ‘Staatsfreundlichkeit’, maar welke Europeesche Kerk deed en doet dit op hare beurt ook niet? Maar nu is geen Kerk zoo gereinigd en ‘verklärt’ door het lijden als de Kerk in Sovjet-Rusland. Nergens voelt men zoo den geest van den Levenden en Lijdenden Christus als in deze arme priesters en diakonen, vereenzaamde monniken en deemoedige Pravoslaven. Wie uit 'n Europeesche, pompeuze protestactie in Sovjet-Rusland komend, doordringt in de kringen van het oude ‘Christuslievende, door God beschermde Russenvolk’, voelt de leegheid van Europa tegenover de lijdende, religieuze kracht van het, ondanks alles ‘heilige’ Rusland. Hoe vaak denkt men in deze, door lijden tot dieper leven gerakende gemeenschap, aan het woord van Newman uit den tijd vóór zijn overgang: ‘Ik wensch mijn Kerk niets beters toe dan het verlies
van al haar goederen en het martyrium.’ Elders spoedig meer over mijn indrukken uit Moskou, vooral ook wat betreft het religieuse en kerkelijke leven.
Het meest verwondert zich een vreemdeling, wanneer hij de Orthodoxe Kerk nog naar buiten ziet optreden. Ik was er getuige van, dat in de tram in Moskou een arme priester, gekleed in zijn liturgische gewaden, stil in een hoek zat te