elke breuk met de conventie gevoerd moet worden. Maar het is een strijd waarin vroeg of laat de overwinning toch automatisch volgt. En het tempo van het actueele leven bleek snel genoeg, dat de overwinning voor Strawinsky spoediger kwam dan men had kunnen vermoeden. Met de algemeene aanvaarding houdt echter de oorspronkelijkheid - onverminderd de waarde van het product - toch op als zoodanig te bestaan. Een scherp-geslepen mensch als Strawinsky doorzag het, vóór nog een van zijn bewonderaars er op bedacht was, en nu eerst stond hij voor een waarlijk gevaarvolle strijd, omdat het een strijd was met onzekere kansen: de negatie van den distinctiedrift, het zoeken naar een condensatie van alle gewonnen waarden, het produceeren van een extract, dat sterk genoeg geconcentreerd moest zijn, om mogelijk bij een nieuwe jeugd een nieuwe oorspronkelijkheid te wekken.
Geen kunstenaar, ook zelfs niet Picasso, heeft een zoo radicale wending kunnen nemen. En ook als ik niet zou gelooven in de artistieke beteekenis van Strawinsky, zou ik mij nauwelijks een mensch weten te denken, die onbevangener een terugweg insloeg, die idealistischer alle risico voorbij zag, die met een grooter gevoel van veiligheid, een grootere zekerheid van goed te doen, zijn hals waagde.
Wie waarlijk leeft, dat is hij die dagelijks verandert, want evolueert, kan niet buiten deze roekeloosheid, kan niet buiten dit spel, waarbij hij alles inzet om iets te kunnen winnen. Dat het zoo ook was bij alle waarlijk grooten, zien wij slechts minder door den grooten afstand. En toch, weten we het eigenlijk niet duidelijk, dat