Gard Sivik. Jaargang 6
(1962)– [tijdschrift] Gard Sivik– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 22]
| |
[pagina 23]
| |
(Tekst)Honderden (hier merknaam) Mobiele Kranen
doen dagelijks over de hele wereld
wat van ze verwacht wordt:
hijsen, toppen, zwenken (8 meter arm).
360o onbeperkt zwenken.
Montage in Mexico (volgt foto).
De man in de cabine
heeft het makkelijk.
Goed zicht. Goede ventilatie.
Verwarming als de temperatuur daalt.
De bediening is kinderlijk
eenvoudig: drie handles en een gaspedaal.
C'est tout.
| |
[pagina 24]
| |
(Hors d'oeuvre)Het toeval wil
dat ik een blanco kassabon bezit
van een snackbar
die plaatselijk enige bekendheid geniet.
Ik wil geen namen noemen, maar
wij (ik en nog iemand)
breken ons in dit verband het hoofd
over een serie vragen
1) Hoe kwam de kassabon waar ik hem vond?
2) Hoe verantwoordt de cassière het ontbreken van kassabon No 162623 B?
3) Wordt er een bedrag op haar verhaald? En zo ja,
4) Welk bedrag? Melk per glas? 1 maal zalm- mayonaise 1? 1 hors d'oeuvre 1? In? Ex?
Even speelden wij met de gedachte
achter enkele willekeurige consumpties
een streepje te zetten
en de kassabon per post te retourneren.
Om de een of andere reden
lieten we die gedachte varen.
De kassabon is nog steeds blanco
en in mijn bezit
| |
[pagina 25]
| |
(?)In café ‘De Kroonkurk’ in Rotterdam Zuid
lees ik op het herentoilet
het volgende:
GELUID VAN BABY
ALS GROOTMOEDER
SPELDJE IN KONTJE STEEKT
Opeens denk ik:
Is dit de concrete poëzie
waar Sybren Polet over geschreven heeft?
Achteraf denk ik:
We zouden het verleden toch laten rusten?
| |
[pagina 26]
| |
(58253)Het doet verder weinig ter zake,
maar soms
(Ik loop te ijsberen om een openbare telefooncel
naast een kiosk met cover-girls.
Het duurt een eeuwigheid
en ik wil niet te laat komen
voor de eerste avondvoorstelling
van Sergeants 3 met Sinatra)
wil ik een overzicht
van de meisjes, meisjesvrouwen en vrouwen
die ik min of meer gekend heb.
Hoeveel waren er?
Hoeveel zijn er?
Hoeveel komen er nog?
(Het is mijn beurt om te bellen.
Ik heb andere dingen aan mijn hoofd.
‘Ik kom onmiddellijk na de voorstelling naar je toe’)
| |
[pagina 27]
| |
(E.H.B.O.)Binnen 1 maand
mocht ik ooggetuige zijn
van 2 verkeersongevallen.
Tram rijdt rechterbeen van jongeman af.
Bromfietser door auto gegrepen.
Het moet toch mogelijk zijn
de beschadigde onderdelen te repareren
met een minimum aan oponthoud,
een minimum aan medelijden.
Pijn is pijnlijk
en lichamelijk letsel gênant.
| |
[pagina 28]
| |
(Correspondentie)Lieve Edith:
Bijgaand het telefonisch beloofde gedicht.
Hang het boven je bed.
Neem het mee als je gaat baby-sitten.
Als er een contra-foxtrot gespeeld wordt,
kom je me dan halen?
(w.g. Cornelis Bastiaan)
| |
[pagina 29]
| |
(Strafwerk)Ik zal het nooit meer doen.
Ik zal geen bedscènes meer beschrijven.
(D.w.z.
ik laat ze voortaan neuken in een lift,
op vaste vloerbedekking
of de achterbank van een ID)
Ik zal het nooit meer doen.
Ik zal geen bedscènes meer beschrijven.
Ik zal het nooit meer doen.
(voor Edith de Clercq-Zubli e.d.)
| |
[pagina 30]
| |
(Vrij recente foto)Ik heb de foto van W. van R.
waar ik dagelijks naar kijk
eens nagemeten.
Hij heeft een wat ongewoon formaat:
± 22 ½ × 29.
‘Hoe is het tegenwoordig?
Ben je gelukkig?’
| |
[pagina 31]
| |
(Flora en fauna)De groei
(van de planten, van mijn haren)
fascineert me.
Een gedachtensprong:
Als het mis dreigt te gaan,
is er voor (Elvis) kuiven, snorren, knevels etc
altijd nog lotion.
Voor de planten is er Pokon.
Maar een pruik groeit niet.
Daar helpt geen ‘individuelles Haarwasser’ aan.
| |
[pagina 32]
| |
(Tijd voor teenagers)Simon Vinkenoog was hier.
‘Wat een gekke week, hè?’
Op zoek naar een passend aandenken
(Het affiche?
Een EP-tje van Chubby Checker?
Of een strip van Flipje,
het fruitbaasje van Tiel?)
vind ik een luchtpistool.
Ik heb er in maanden niet mee gespeeld.
Ik stel voor om te schieten
met als doelwit het affiche van
VINCE TAYLOR et ses play-boys.
Met als doelwit het kruis
van zijn (op het affiche blauw-,
in werkelijkheid zwart-) leren broek.
We willen alle twee een goede prestatie leveren.
Het valt niet mee.
De kogeltjes vliegen ons om de oren.
Maar het kruis van Vince Taylor raken
is er niet bij.
Simon zet een kruisje (xS of xC)
waar we het affiche raken.
Het beste schot
blijft altijd nog een cm of 10 van het kruis verwijderd.
Als we de trefpunten met elkaar verbinden,
blijk ik een rechte lijn te beschrijven
en Simon een gesloten circuit.
‘Je evolueert nauwelijks’, zeg ik.
Ik ben degene die het pistool laadt.
Ik raap de kogeltjes op
en berg het pistool weg.
Ik neem mij voor om, als het zo uitkomt,
over deze schietpartij een gedicht te schrijven
dat tot titel heeft
(Tijd voor teenagers).
Een aandenken.
| |
[pagina 33]
| |
(1962-)Er is iets gebeurd
met mijn dromen.
Was er van 1935-1962
voornamelijk een chaos van rupsbanden, bagagedragers
(spitsuren?), zodra ik mijn ogen sloot,
nu kijk ik, zodra ik mijn ogen sluit, uit
over een boulevard,
waar zo goed als geen hond te zien is.
Ik vermoed mensen in de huizen
die hun redenen zullen hebben
om niet op straat te verschijnen.
Ik vraag me af wie of wat
ik morgen te zien zal krijgen.
Niet alleen in mijn dromen,
maar ook in het dagelijks leven.
Hé, wie hebben we daar?
William Burroughs?
Een marinier van William Burroughs?
Een vriendin van een marinier van William Burroughs?
Ik vraag me - met William Burroughs - af wie of wat
er (uit de tank) tevoorschijn komen (komt).Ga naar voetnoot*
Wat is dromen?
Wat is dagelijks leven?
| |
[pagina 34]
| |
(Vormgeving)Het heeft 27 jaar geduurd.
Ik zie een 2-chevaux en ik weet: dat is een 2-chevaux.
Ook Volkswagens zijn geen probleem.
Ik word geschept door een motorrijtuig op 4 wielen.
Het is, weet ik, een Citroën.
Een vriend heeft een nieuwe wagen gekocht.
Een Fiat 1100? Ja.
Maar wat is dat?
Een Chevrolet? ja/nee
Een Opel? ja/nee
Een Renault? ja/nee
Een Buick? ja/nee
Een Vauxhall? ja/nee
Het gaat al beter.
Nu de juke-boxen nog.
En de schrijfmachines.
En de koffiezetmachines.
De radio-toestellen.
De TV-toestellen.
Platenspelers.
Bandrecorders.
Koelkasten.
Blaas- en snaarinstrumenten.
......................
......................
......................
......................
......................
Een kwestie van vormgeving.
Niets machinaals is mij vreemd.
Ik ben benieuwd.
| |
[pagina 35]
| |
(Modern wonen met een ‘concreet dichter’ op de boekenplank)Een goed uur van de dag.
Een goed interieur van de dag.
Toen ik binnenkwam, vroeg ik mij af
Een goed uur.
Een goed interieur.
het hoeveelste interieur ik op dat moment
in mij opnam.
Een goed uur van het interieur.
En op hetzelfde moment dacht ik
Een goede dag van het interieur.
dat het er niets toe deed.
(voor R. de R.)
| |
[pagina 36]
| |
(I.M.)HOERA,
de complete cummings is gearriveerd!
$6.75
| |
[pagina 37]
| |
(Nederlandse Spoorwegen)Tanja, je kunt kiezen:
9.08
9.28
39
55
10.09
30
39
11.09
11.43
Doe Amsterdam de groeten
en geen gesodemieter.
| |
[pagina 38]
| |
(Annalen)In MCMLXII
overleed de filmactrice Marilyn Monroe
(ps. voor Norma Jean Baker)
op 36-jarige leeftijd
aan een te grote dosis slaapmiddelen.
Zij was wat men noemde een sexbom.
Zij was voor de hele wereld
het symbool van het eeuwig vrouwelijke.
Een Amerikaans weekblad noemde haar
‘The only blonde in the world’.
| |
[pagina 39]
| |
(Hans Verhagen)& de maan drijft
boven zijn zwaartekracht
als een hoogtezon
van een bekende gloeilampenfabriek
in het zuiden des lands.
| |
[pagina 40]
| |
(Autumn in New York)Het is herfst.
En niet alleen in New York
waar Sammy Davis Jr. 36-hoog in gedachten is
enGa naar voetnoot* 89.6 ton roet
per maand,
per vierkante mijl valt op
‘new people’ en ‘new palaces’.
| |
(Op de foto)Jenny,
deze foto werd gemaakt
op een zeer zonnige namiddag in Barcelona in 1962.
De landelijke rust die ons omringt
is schijn.
We staan op een druk verkeersplein.
Straatfotografie.
De linkse ben ik.
De rechtse is Hans Sleutelaar.
|