Henrik Scholte:
Eisenstein's Generallinie
Het is een geluk, dat wij zijn film zoo spoedig konden krijgen na zijn demagogische ‘debatavond’, want stelliger bewijs voor wat hij daar verkondigde is nauwelijks denkbaar.
Met groote, grove handen kneedt hij film. Met stekende, doch tegelijk zoo onfeilbare klare oogen ziet hij land, vee, boeren, boerenmacht en boerenkleinheid. Hij speelt met zijn materie en de groote bezieling van ‘Potemkin’, waarin kunstenaar en agitator nog één waren, schijnt wel voorgoed verbroken. Eenerzijds is hij in deze eerste positieve film een octaaf grooter dan in al zijn vroeger werk, anderzijds verknoeit en herhaalt hij opzettelijk. Hij monteert in het wilde weg, zijn linkerhand weet soms niet wat zijn rechter doet, en hij speelt. Zooals boeren spelen, grof en met een bulderend lachen.
Boersch is deze film van het begin tot het einde, en in zijn opzet, dat boerenoogen deze film zouden kunnen zien alsof zij door de boeren zelf gemaakt was, is hij dan ook volledig geslaagd.
Dit eerste constructieve werk is met het negatief-revolutionaire niet meer te vergelijken, het is in een anderen sleutel gecomponeerd. Het schreeuwt U toe in deze overweldigende reeks van aardsche vizioenen, waarvan het eene U meesleept, onfeilbaar en als uit reuzehanden ontstaan, en het andere U koud laat als een plat grimas. Doch wie geeft U de zekerheid, dat juist om die of die gezochte truc de boerenschuur, waar Eisenstein deze film laat zien om het dorp te dwingen méér tractors te koopen, niet daveren zal van een lach, die Eisenstein wilde dat komen zou. Omdat boeren lachen, en dan betalen.
Betalen, betalen, betalen!
Eisenstein is in deze film terroristischer dan ooit. Combinatie van een Amerikaansch zakenman, een Jezuiet, een handelsreiziger en volkstribuun, - ziedaar de eerlijkste afgezant der Sovjets.
Het begrip kunstenaar bestaat voor hem niet, vandaar dat hij ook Poedowkin veracht. ‘Transitionsfigur’. Dat de Russische film in het buitenland gewaardeerd wordt, stemt hem alleen dankbaar uit een oogpunt van propaganda. Voor de rest verlangt hij geen waardeering. De Russische film is er om het arme Russische volk op te heffen. Na de vertooning van ‘General Linie’, dat beter ‘General Motors’ kon heeten, kan hij lijsten klaarleggen in de Russische dorpen en zich meer verheugen over het feit, dat er weer een machine geplaatst, weer een coöperatie gevormd is, dan dat hij een film gemaakt heeft. Wanneer hij goede films maakt, gebeurt dat slechts omdat een goed