Ir A. Boeken:
Beeldenreeksen uit de film ‘Moskou’ en ‘l'Invitation au voyage’
In het algemeen worden publicaties over films - ook dit tijdschrift - geïllustreerd 't zij door losse foto's van de hoofdpersonen of hoofdmomenten, 't zij door afdrukjes van een deel van de film - zes of acht opvolgende filmbeeldjes onder elkaar.
Beide manieren zijn zeer gebrekkig. De eerste manier is de feitelijke ontkenning van het wezen van de film en geeft nooit meer dan het fotografische element. De andere wijze is niet anders dan een gemakkelijk maniertje om op den onnoozele een gewichtigen indruk te maken. Meestal is op de verschillende beeldjes van zoo'n filmstukje van een beweging of opgang nauwelijks
germaine dulac INVITATION
iets te zien; in ieder geval geeft het zulk een klein détail, dat het niet meer waarde heeft dan een enkele foto. Evenwel zoo'n stukje afgedrukte film, vooral met de decoratieve perforatie ter weerszijden, 't staat echt filmtechnisch.
Om de proef iets meer te geven dan de foto of het willekeurige filmknipsel hebben wij hierbij twee korte reeksen beelden uit de film ‘Moskou’, die thans voor de Nederlandsche Liga draait en uit ‘L'Invitation an Voyage’ van Germaine Dulac gereproduceerd. De beelden zijn met opéénvolgende opnamen, maar geven elk een moment weer uit de beeldenreeksen, die te samen een min of meer afgeronde scène uit de film geven. Uit den aard der zaak ontbreekt in deze wijze van vastlegging zoowel het element beweging als dat der overgangen, maar het komt ons voor dat het aan de hand van zulk een serie momenten uit een scène gemakkelijk is het verloop van de film, zij het dan ook slechts van een enkel gedeelte, dat in weinige minuten is afgedraaid, in herinnering te brengen en voor te stellen. Met dit verloop van de film, bedoelen wij nu niet de geschiedenis, maar juist het specifiek ‘filmische’, die wonderlijke synthese van beweging en rust, zoowel in het louter visueele als in het psychologisch-mimische.
Het is gevaarlijk bij deze beeldenreeksen te gaan theoretiseeren, maar zonder veel zwaarwichtigheid lijkt het ons mogelijk op deze wijze iets vast te leggen van de groei en wisseling der beelden, van de overgangen der opeenvolgende