Filmliga
(1927-1931)– [tijdschrift] Filmliga– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermdFred. Goedhart:
| |
[pagina 149]
| |
[7]
BIJ DE OPNAME VAN ‘NUL UUR NUL’: SIMON KOSTER EN ZIJN MEDEWERKERS
(ZIE OOK PAG 11) tenslotte een verschijnsel van den ondergang, die zich aan den Westerschen geest onweerhoudbaar gaat voltrekken, indien die geest zich niet meer op zichzelf kan bezinnen, de West-Europeesche menscheid onmachtig blijft uit en om der wille van een centrale idee te leven.
Man Ray, als representant èn als slachtoffer van eene beschaving, vonnist, onbedoeld, door zijn werk, de verwording dier beschaving, die haar religieus middelpunt, waarop het geheele leven zich moet samentrekken, zal het contact met de metaphysische diepte, de levensbron, behouden blijven, heeft verloren.
Zoo zij deze film van een overigens toch subtielen cineast naast vele andere verschijnselen van geestelijke neurose, - ziekte, die wellicht niemand onzer onaangetast laat - een mene tekel, den eisch van re-centreering rechtvaardigend.
Ten besluite en ten overvloede de opmerking, dat de in dit werk zich manifesteerende richting van film ‘kunst’ verloopen moet in het moeras der ijdele particulariteit, of met een variant op RuttmannGa naar voetnoot2): ‘Die in der Entwicklung begriffene neue Kunst droht nur Privatsache zu bleiben, wenigstens in Europa. Weil die Seele zersetzt ist?’ |
|