De keuze van de redactie
David Hajdu
The Ten-Cent Plague
The Great Comic-Book Scare And How It Changed America
New York, Farrar, Straus and Giroux, 2008, 435p.
Het stripverhaal in de Verenigde Staten - de
comic of dikwijls ook wel simpelweg
funny genoemd - zat vanaf het einde van de 19
e eeuw stevig in de lift. De strijd van krantenmagnaten als Rudolph Hearst om de krantenlezer zorgde voor extra creatieve impulsen. Tijdens en vlak na WO II bloeide de
10 cent comic-industrie als nooit tevoren, met tijdschriften als
Crime does Not Pay en
Smash Comics. Die haalden indrukwekkende
wekelijkse oplagecijfers tussen tachtig en honderd miljoen exemplaren.
Comics waren met andere woorden
big business en verschaften werk aan talloze schrijvers, illustratoren, uitgevers en tekenaars. In zijn boek
The Ten-Cent Plague reconstrueert David Hajdu een verrassende periode in de mentaliteitsgeschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika. Medio jaren 1940 linkten moraalridders de ‘stijgende jeugddelinquentie’ en de ‘morele achteruitgang van de jeugd’ aan de gestaag groeiende populariteit van
comics. Bezorgde psychologen en sociologen schreven zowat alles tussen ‘tienerzwangerschappen’ en ‘de dreiging van het communisme’ toe aan ... de verderfelijke invloed van tijdschriftjes als
It rhymes with Lust en
The Crypt of Terror. Er ontstond een heuse hetze tegen de
comics en hun makers, met boekverbrandingen, eden die werden gezworen,
national houseclearings, live door de televisie uitgezonden hoorzittingen in het Amerikaanse Congres en zo meer door (en onder impuls van) jeugdbewegingen, leerkrachten, ouderverenigingen, politici en geestelijken. Aan de hand van bronnenonderzoek en
meer dan 150 interviews met getuigen schetst Hajdu dit tijdsgewricht. Pas met de komst van de
rock 'n roll verschoof de aandacht van de moraalridders naar een nieuw gevaar voor de jeugd ...
[RD]