Faro. Tijdschrift over Cultureel Erfgoed. Jaargang 1
(2008)– [tijdschrift] Faro. Tijdschrift over Cultureel Erfgoed– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 4]
| |
[Nummer 3]culturele diversiteit | Katrijn D'hamers
| |
[pagina 5]
| |
→ Foto cover en foto links: Jongens van jeugdwerking Eldorado brachten voor het kortfilmproject Identify me/you volgens een zelf gekozen route hun wijk, de Vierde Cité van Winterslag, in beeld. © FARO
In haar artikel ‘Gewoon normaal’ in dit derde nummer van faro beschrijft Linda Duits bijvoorbeeld de manier waarop meisjes op en over de drempel van de puberteit in Nederland hun cultuur begrijpen. In plaats van te vertrekken van een vooringenomenheid, zoals in de media vaak gebeurt, over wie deze meisjes zijn, wat ze doen en wat dat zou moeten betekenen, vertrekt de auteur vanuit de betekenisgeving van de meisjes zelf. Centraal in haar onderzoek staat de vraag hoe meisjes zichzelf positioneren in de multiculturele samenleving. Dat levert enkele verrassende inzichten op. In-fusion, een project over cultureel erfgoed en diversiteit in ziekenhuizen met als één van de hoofddoelstellingen het smeden van een lokaal netwerk tussen erfgoed- en migrantenorganisaties, vertrekt van een gelijkaardige complexiteit. Niet etnisch-culturele grenzen vormen de criteria, wel de mogelijkheid voor de betrokkenen om op verschillende manieren op de zeven grote thema's in te haken: als moeder, als patiënt, als jongere, als iemand met een etnisch-culturele achtergrond, als een inwoner van een bepaalde stad of buurt,... FARO hanteert eenzelfde werkwijze bij andere projecten omtrent interculturaliteit. Binnen Identify me/you, een samenwerkingsverband met Heemkunde Vlaanderen, het Centrum voor Beeldexpressie en drie jeugdhuizen, maken enkele jongeren uit een multiculturele wijk in drie steden zelfstandig een kortfilm over de beleving van hun identiteit in hun buurt. De voorlopige resultaten zijn erg interessant. Zo tonen de Genker jongeren een mix van invloeden (jong zijn, verbonden met hun buurt, de omgang met vrienden en ouders, een etnisch-culturele affiniteit, muziek- en sportvoorkeuren,...) waarbij hun identiteit nooit eenvoudig valt te typeren als typisch etnisch-cultureel. Kif kif en shouf shouf, een project naar aanleiding van het Jaar van de KleuterGa naar eind6 door FARO in samenwerking met een Antwerpse basisschool gelegen in een multiculturele omgeving, zoomt in op de dagdagelijkse omgeving van kleuters en hun familie. Een prentenboek en een didactisch lespakket voor scholen zullen daarbij zowel aandacht besteden aan hun hedendaagse interculturele leven als aan andere vormen van diversiteit, respect voor elkaar en cultureel erfgoed.
Een grote uitdaging ligt tot slot bij organisaties (en de publieke opinie) die menen dat interculturaliteit in het bijzonder (als vorm van diversiteit) niet aan hen besteed is. Problematisch is de vereenzelviging van de gehanteerde canon met ‘typisch Vlaams erfgoed’, ‘wat van Vlaamse bodem komt’, het ‘eigene’, het ‘oude’. In Nederland woedt een hevige discussie over wat tot de Nederlandse canon behoort en wat aan leerlingen moet worden overgedragen - en, minstens even interessant, wat niet... Kees Ribbens stelt zich daarbij terecht de vraag in hoeverre de als algemeen aanvaarde historische canon geënt is op een realistische geschiedschrijving en of die wel rekening houdt met de multicultureel samengestelde samenleving. Die geschiedschrijving is niet voor iedereen herkenbaar aangezien ze wordt gevoed door een dominante visie.Ga naar eind7 De resultaten in Vlaanderen van het Alpha-onderzoekGa naar eind8 uit 2002 en het onderzoek over Erfgoededucatie in het Vlaamse OnderwijsGa naar eind9 uit 2007 stelden het al even scherp: kerken en begijnhoven zijn voor de meesten wél erfgoed, moskeeën en het Suikerfeest zijn dat (nog) niet. Nochtans ontstaat elke vorm van erfgoed niet plots, maar is het telkens het resultaat van een voortdurende evolutie en migratiebeweging.
Laat ons hopen dat de aandacht voor een realistische omgang met interculturaliteit niet stopt bij het einde van dit Europees Jaar van de Interculturele Dialoog - of bij het einde van een beleidsperiode - maar dat deze inspanningen de voorbode vormen van een duurzame tendens. |
|