Auguste Lepère door M.P.V. Jr.
Onder de levende meesters in Frankrijk op het gebied van grafische kunst bekleedt Lepère een eerste plaats, en de waardeering welke het werk van dezen Nestor onder de modernen reeds geruimen tijd geniet in zijn eigen land, breidt zich tegenwoordig ook uit over de grenzen, vooral aan den overkant van het kanaal, waar de algemeene belangstelling voor etskunst traditioneel is. Vrijwel onbekend is Lepère echter nog in ons land. Te weinig doet zich hier de gelegenheid voor met buitenlandsche prentkunst, behalve die welke ons door geïllustreerde bladen en tijdschriften onder de oogen komt, kennis te maken. Enkele tentoonstellingen, vooral de laatste ‘Vierjaarlijksche’, gaven ons nieuws te zien, maar hier hing te veel heterogeen werk, dan dat de zeer enkele werkelijk belangrijke platen tot hun recht konden komen. De talrijke kleuretsen en houtdrukken in bonte wanorde tusschen het zwart-en-wit gehangen, hinderden eene rustige beschouwing van de minder opvallende voorbeelden van zuivere etskunst en weinige bezoekers zullen lang stilgestaan hebben voor de enkele etsen van Lepère, welken in de donkere en daarom overdag steeds electrisch verlichte zijgang een alles behalve gunstige plaats was toebedeeld. Toch mochten deze tot het beste behooren dat daar te zien was.
Om het veelzijdig en zeer belangrijke oeuvre van Lepère echter eenigermate te leeren begrijpen en te apprecieeren is zulk eene noodzakelijk kleine inzending natuurlijk niet voldoende. Moge deze beknopte schets en vooral de enkele reproducties naar etsen van Lepère uit verschillende periodes er iets toe bijdragen voor het werk van dezen hoogst sympathieken kunstenaar ook hier eenige belangstelling op te wekken.
Auguste Lepère werd in 1849 geboren en is dus 16 jaren jonger dan zijn vriend Braquemond. Toch kan hij de nestor van de Fransche etsers genoemd worden, daar Braquemonds beste werk reeds gedaan is, terwijl Lepère nog in zijn volle kracht is en daarvan elk nieuw jaar de overtuigendste bewijzen levert. François Lepère, zijn vader, was beeldhouwer, leerling van Rude en de jonge Auguste moet veel van hem geleerd hebben. Zijn vroegste werk bestond uit het reproduceeren in houtgravure van teekeningen van Morin, Vierge e.a. voor geïllustreerde bladen als de ‘Monde Illustré’ en ‘l'Illustration’. Zijn eerste oorspronkelijk werk van eenige beteekenis dateert van omstreeks 1880; toen al had hij zijn métier goed onder de knie. De volgende tien jaren bleef hij zich hoofdzakelijk op houtgraveeren toeleggen, voor dit procodé heeft hij langen tijd de grootste voorliefde getoond. De catalogus van Lotz-Brissonneau van 1905 telt 166 oorspronkelijke houtgravures, 131 etsen en 14 lithografieën, wat nog geenszins al zijn grafiesch werk tot op dat jaar omvat, daar hij zeer veel voor tijdschriften en illustraties bleef werken en verschillende kostbare boeken illustreerde, welke hij soms zelf drukte! Na genoemd jaartal is echter nog zooveel van Lepère's hand verschenen, dat een supplement op dezen catalogus thans noodzakelijk wordt.
Bij een zoo uitgebreid oeuvre, is natuurlijk niet alles even voortreffelijk, niet alles belangrijk zelfs, en, om ons tot zijne etsen te bepalen, wij ontmoeten tusschen het vele mooie werk wel eens minder geslaagde drukken. Dikwijls werd haastig een vluchtige impressie naar de natuur op het koper of het zink gekrast, met de duidelijke bedoeling deze als studie te doen dienen, en desgewenscht later op zijn atelier opnieuw over te werken. Steeds echter is zijn werk oorspronkelijk, doet het ons frisch en ongedwongen aan. Zonder voorbedachten rade, geheel