vorm, maar veel grooter. En ook de teekening van een slanke draakfiguur, de versierende banden, de fijne motieven, het verzorgde glazuur wijzen op de superioriteit van het stuk.
blanc de chine.
In Chats on Oriental China by J.F. Blacker staat afgebeeld een ‘ginger jar, with dome cover. The body decorated with large and small sprays of white prunus, rising from the base and falling from the shoulder. Height 10 inches. Period Kang He. Value about £2000. Record price 5.900 guineas.’
Precies eenzelfde vaas van den heer Römer, met dezelfde kenteekenen en van dezelfde oudheid, is 24 inches hoog.
Er is één allerzeldzaamste vaas van een prachtkleur, of liever: van een prachtmengeling van kleuren, zooals alleen de oude meesters in de kunst van het verglazen konden verkrijgen, het z.g. peach blue of peau de pèche.
Een vaas met een ovalen bovenbouw en een uitgeslankte basis. Maar die wondervolle glanzing van tinten, dat kleurengespeel, even levendig als het mooiste perzik-velouté! Die doorzichtigheid van over elkaar glijdende kleur-openbaringen! Men moet zoo'n vaas in het volle licht zien, om de schakeeringen in het onovertrefbare glazuur naar zijn juiste, hooge waarde te kunnen schatten. Er zit het donzig-rose in van de frissche perzikschil, het groen doorspatte als van tusschenliggende celweefsels, benevens een geheimzinnig blauw, dat met het rose een zacht overdekkend sluier van teeder lila vormt.
Over het peau de pèche lees ik in La ceramique Chinoise, (Librairie Firmin Didot et Cie): ‘Cette couverte delicate est si suave qu'elle fait prime sur le marché, sa côte elévée est certainement supérieure à sa valeur réelle, mais tout raisonnement est inutile avec des gens passionnés qui disposent de millions et qui estiment un objet en raison du prix de revient; d'ailleurs comment arriver à la note juste? C'est une recherche inutile, c'est une utopie.’ En iets verder: ‘Un vase de cette espèce, acheté en Chine environ 600 francs, il y a 7 ans, a été vendu á New York 75.000 francs, et la propriétaire etant decédée, ce même vase a été payé dernièrement 90.000 francs aux enchères publiques.’
Het echte peau de pèche voorwerp, dat de heer Römer bezit, is om zijn glazuur zóó'n wondere schat van oud-Chineesche, ceramische kunst, dat het volstrekt niet minder waard kan zijn, dan de hierboven aangegeven som.
sauskom en kendi met zilveren deksel en tuit.
Maar er is nog veel kostbaarders in de collectie Römer: twee rijzige beelden, de godin Kwan Yin voorstellend, waarvan de heerlijke pose, de gracieuse handenhouding, het serene gezicht, kortom de geheele afwerking een oeuvre vormen, dat in de ceramische kunst zijn weerga moeilijk vinden zal. Er zit zoo iets religieus en verhevens in die twee figu-