idee - waarom zouden ze anders zijn geweerd?
Maar hoe zal men déze afbeelden? Dat was in ouden tijd gemakkelijker dan heden. Toen beduidde een Madonna met het kind iets bovenmenschelijks, en dat toch menschelijk was; en had men dus in voorstelbare gestalte de eenheid van het menschelijke en het goddelijke voor oogen. Toen gold een heilige Sebastiaan of Augustinus als tusschenwezen tusschen mensch
christus en de samaritaansche vrouw.
en God, zoowel tot de Godheid als tot de menschheid gewend, zoodat in een geschilderden Sebastiaan, die het teeken van zijn hoogere waarde zichtbaar maakte aan de pijlen, waarmeê hij zijn marteldood had ondergaan, de religieuse idee voor iedereen als tastbaar werd. Maar voor het modern bewustzijn kan geen enkel tafereel rechtstreeksche afbeelding van ideeën zijn.
Te Rosendaal in Gelderland hebben de ontwerper (Schrijver dezes) van het gedachtenplan der wandschildering, die daar verleden jaar in de hervormde kerk is onthuld, en de schilder (de Heer G. van der Hoef) die dit gedachtenplan in pikturalen vorm heeft uitgedrukt, hun eigene opvatting van religieuse schilderkunst ten beste gegeven. Aan de lezers worden de reprodukties van dit werk hiernevens ter beschouwing aangeboden. Bij den eersten oogopslag, bij binnentreden van het kerkgebouw, hebben wij den indruk van een ideeën-werk, nl. een symbolische kompositie; een geheel verdeeld in onderdeelen, die gemeenschappelijk betrekking hebben op één hoofdgedachte. Deze laatste moet als verklarend begrip gelden voor de rechts en links, boven en beneden, geschikte afbeeldingen, en kan dus zelf niet in tafereel worden voorgesteld, maar in een geschilderde spreuk. Zoo staat daar de religieuse idee uitgedrukt in de bekende psalmspreuk: ‘Al wat ademt love den Heer.’ Hier is inderdaad de richting van het menschelijke naar God uitgedrukt in het woord en zoo zal men door deze middenspreuk zich kunnen oriënteeren aan het geheele werk. Ter weerszijden nl. van dit middelpunt staan twee tafereelen geschilderd; links het tafereel van den barmhartigen Samaritaan, die den ongelukkigen mensch, op zijn ezel geheven, liefderijk voortgeleidt; rechts het gesprek van Christus met de Samaritaansche vrouw over de geestelijke aanbidding. Het zedelijk leven in zijn verheffende praktijk, het gedachteleven in zijn opwaartsche richting, ziehier wat den beschouwer in deze tafereelen voor oogen staat. De vereeniging van den mensch met God (zoo staat hier uitgedrukt) heeft twee wegen, vooreerst den zedelijken weg der toewijding, vervolgens