nog niet zeker in zijn smaak, of wèl het weet nog niet wat men vermag te leveren met behulp der nieuwste procédés der reproductie, indien menschen van kennis en smaak over de uitvoering waken.
Het allerbeste en tevens het aller goedkoopste, dat ik nog heb gezien op dit gebied, is de prachtuitgave, waarvan ik den titel boven afschreef. Ik heb maar het, in den prospectus aangehaald oordeel van den algemeen als autoriteit beschouwden Dr. Wilhelm Bode aan te halen. Hij is, naar men weet, directeur van het Koninklijk Schilderijenkabinet te Berlijn en heeft de methode van reproductie en ook photogravures voor deze prachtuitgave gekeurd. Dr. Bode schreef:
‘De nieuwe wijze van reproduceeren vereenigt alle voordeelen van een werkelijk waardige wedergave van de oude meesterwerken en verleent aan deze photogravures de diepte van toon en het fluweelachtige voorkomen, die de zwartekunst-prenten der Engelsche graveurs uit de 18de eeuw onderscheiden.
Aangezien deze heden ten dage zoo zeer gezocht zijn en zeer duur betaald worden, zullen ongetwijfeld deze “Meesterwerken der Schilderkunst” de gunst van het publiek winnen en den kunstsmaak op een verhoogd peil brengen. Deze reeks heeft behalve de bewonderenswaardige kwaliteiten der reproducties, ook het groote voordeel een verzameling van werkelijke meesterstukken te zijn, met oordeel en kritische kennis uitgezocht, niet alleen uit groote openbare verzamelingen, maar tevens in belangrijke mate uit particuliere verzamelingen, die tot dusver niet of slechts zelden toegankelijk waren’.
De Meesterwerken der Schilderkunst verschijnen gedrukt op voortreffelijk koperdrukpapier in het formaat van 51 × 38½ cM. in 24 afleveringen, waarvan elk drie reproducties bevatten zal. Er komen dus 72 prachtige photogravures. Bij elk daarvan wordt gevoegd een beschrijvende tekst voorbeeldig smaakvol gedrukt op mooi papier met eene aanteekening over den meester naar wiens werk de photogravure werd genomen en het noodige over het oorspronkelijke schilderij. Deze tekst is geschreven door Sir Martin Conway en voor Nederland bewerkt door Dr. C. Hofstede de Groot.
Het geldt hier eene internationale onderneming, anders zou het onmogelijk zijn voor den geringen prijs van f 2 per aflevering zoo iets volkomens te geven. De Uitgeversmaatschappij Elsevier te Amsterdam en de firma's Hachette & Cie te Parijs, Wm. Heinemann te Londen, Rich. Bong te Berlijn, P.A. Norstedt & Sons te Stockholm hebben deze uitgave gezamenlijk ondernomen. Een voorloopige lijst der photogravuren is opgegemaakt. We vinden daarin vermeld grootendeels minder algemeen door reproductie bekend geworden of zelfs door maar weinigen te bewonderen werken uit openbare en particuliere kabinetten, van Correggio, Carpaccio, Durer, Van Dijk, Gainsborough, Giorgione, Ghirlandajo, Goya, Hals, Hobbema, Holbein, Maas, Mabeuse, Metsu, Murillo, Raffaël, Rembrandt, Reynolds, Romney, Rubens, Ruysdael, Titian, Velasquez, Van der Velde, Vermeer, Mme Vigée Lebrun, De Vos en Watteau.
Twee afleveringen zijn verschenen, genoeg om ons in staat te stellen een eigen oordeel te vormen over deze heerlijke uitgave.
In smaakvol omslag van donkerbruin-rooden grond bedrukt met zwart en goud vinden wij in afl. I: het portret van Jan Steen door den schilder zelf. 't Werd op de tentoonstelling van oude portretten in den Haagschen Kunstkring geëxposeerd en daar hoogelijk bewonderd. 't Is het eigendom van den Earl of Northbrook te Londen. Volstrekt onverbeterlijk is op de reproductie licht en schaduw in verschillende tinten weergeven. Het materiaal der dingen komt zelfs geheel tot zijn recht: het tin van de kan, het hout van 't instrument, het vleezige der handen, de mantel, het linnen kraagje, 't volle gezicht en het lange sluike haar, ook het muurvlak en de zware draperie op den achtergrond; niet minder 't papier van het schetsboek, de grond en 't stoelmatje... Ik heb nooit een meer volkomen photogravure gezien, niet alleen; maar zelfs nooit beter reproductie. Juist omdat het origineel nog zoo kort geleden hier was, kan men daarover zoo juist oordeelen. De eerste afl. bevat dan nog Mrs. Carnac door