Droom en Daad. Jaargang 1
(1923)– [tijdschrift] Droom en Daad– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermd
[pagina 225]
| |
[December 1923]Bij de plaat
| |
[pagina 226]
| |
Echt Florentijnsch droomt Lippi de Madonna in een fantastisch woud, in de mysterieuze natuur, vol kinderbloemen, zòò mooi en waar geschilderd, uitstaand van den bodem met hun strakke blaadjes, lichte kleurnoten in den voorgrond vormend. - Tusschen een rotsachtige bedding stroomt rechts een beekje. De bodem, de rotspartijen, de boomen, alles is vast van vorm, strak van lijn, met liefde geschilderd ieder onderdeel. Links half verscholen achter een rotspartij, bidt Jozef. - De krachtige kop, omgeven door den heiligen glans, komt uit de kap van zijn mantel naar voren in even gebogen houding - de kleine handen, zoo verschillend weer van expressie, gevouwen. Zijn lichtere mantel, is als contrast met den achtergrond van belang. Vòòr hem een takkebos - symbool van zijn werk. - In het tweede plan staat Josef, ontroerend in den achtergrond en tòch opgenomen in het groote geheel. Tusschen hem en het kind staat het jongensfiguurtje van Johannes den Dooper. Mooi is de oplossing gevonden in de compositie, de Joseffiguur bijna een driehoek vormend; de holle lijn van de rotspartij trilt nog na in het even overgebogen staan van de Johannesfiguur, zwaait om naar het kind op den grond, om te vervloeien in de plooien van Maria's kleed en weer achter haar om te buigen, naar boven in de lijnen van de beek. - Johannes de Dooper, symbool van den prediker, houdt in de hand een staf waaraan een spreuk bevestigd is met de woorden: Zie Het Lam Gods - Ecce Agnus Dei. Tusschen hem en Maria is een donkere schaduwpartij welke wondermooi oplost in de lichtende duif, die de bovenaardsche lichtglanzen op het kind doet neerdalen, symbool van den Heiligen Geest, de wolken doorborend, uitstortend kracht in de donkere wereld - komend van God den Vader, Die met het ontfermend handgebaar, de compositie volmaakt, en zichtbaar de gedachte u vertolkt van den kunstenaar. - Glanzende sterren omgeven deze figuur, en zingen als hooge tonen mee in het kunstig rythme van dit werk. - Het schilderij is vervaardigd voor de familiekapel der Medici's. - Aan weerszijden van dit altaarstuk, waren door een ander kunstenaar fresco's (muurschilderingen) aangebracht, voorstellende de drie koningen - die omgeven door vele edelen het ‘Kind’ zochten - zij traden dan als 't ware op dit tafreel in het bosch toe; de idee lag hieraan ten grondslag, dat de Madonna, haar kind aanbiddend in de natuur, verrast werd door de ‘wereld’ die het ‘Licht’ zoekt. - Thans is dit schilderij in het Kaiser Friedrich-Museum in Berlijn. - Het is een vroeg werk van den kunstenaar en het getuigt van een stil en devoot |
|