blematiek van dat werk slechts signaleren. Olivier Deprez beklemtoont dat de Finse stripauteur Marko Turunen experimenteert met ‘eigen kadreringen’ die de verhouding tussen lezer en personage troebleren. In Turunens beeldverhaal valt op dat een personage systematisch afwezig is, weg is gegumd uit de tekening. Twee figuren zitten in een wagen, de passagier vertelt, maar de chauffeur is een witte vlek. De zwaartekracht van het wit zuigt de lezer in de tekening, nodigt hem of haar uit het standpunt in te nemen van de luisterende chauffeur. Doordat de lezer zichzelf observeert, ontstaat een kortsluiting tussen het metaniveau van de lezer en de participatie aan de stripwerkelijkheid. Die paradox wordt enigszins pervers wanneer de lezer ziet dat de passagier een vrouw mishandelt, terwijl de chauffeur/lezer alleen de passagier over die gebeurtenissen hoort vertellen. Het tekstvak komt van buitenaf in het beeld geschoven.
De bijdrage van de Brusselse Dominique Goblet, ‘Les Deux Fonctionnaires’, is geïnspireerd op het werk van Franz Kafka. Een werkloze Franstalige kunstenares krijgt niet alleen xenofobe uitspraken naar het hoofd geslingerd maar wordt bovendien opgejaagd door twee ambtenaren van de dienst arbeidsbemiddeling. Het verhaal op zich is vrij banaal, maar de grafische uitwerking creëert een gevoel van beklemming. Zo gebruikt Goblet geen tekstballonnen: de woorden zijn over de beelden getekend en lijken zich daardoor soms te verzelfstandigen, zich aan de geruststellende toewijzing tot een personage te onttrekken. Gecombineerd met de zwijgende mimiek van de ambtenaren suggereert dit een akelig schreeuwerige stilte. Ook het spel met licht en schaduw, een occasioneel negatiefbeeld en de soms plotse doorbreking van het standaard beeldformaat genereren een spanning die het niveau van het verhaal overstijgt.
Andrea Bruno schetst in ‘Linke soep’ een angstwekkend stil beeld van een vage oorlog waarin NAVO-troepen Italië bombarderen. Twee soldaten deserteren, verschuilen zich op een kerkhof en vermoorden een priester. Er wordt gesuggereerd dat ze in priesterkleding een stad worden binnengesmokkeld, maar een verhaallijn is in feite niet te reconstrueren.