Jan Baetens
Een lege kast, maar wel een kast
De films die in mijn leven echt hebben geteld, ‘zie’ ik nog heel goed. Tussen aanhalingstekens, want in sommige gevallen is de herinnering aan de film zelf zeer vaag: ik herinner me beelden, geen verhalen, en als ik me verhalen herinner, zijn de beelden meestal weg. Het gebeuren zelf - de zaal, het moment van de dag en de periode van het jaar, de andere bezoekers, de dingen ervoor en de dingen erna - is daarentegen bijna fotografisch blijven hangen en de kracht van de herinnering bestaat natuurlijk uit de verknoping van al die elementen. India Song van Marguerite Duras bijvoorbeeld, één week in normale Belgische roulatie gebleven, heb ik even na de release in 1975 ontdekt tijdens een feministisch filmfestival. We zaten met twee toeschouwers in de (college)zaal en de dame bleek alleen Frans en Spaans te spreken; ze was meer dan een hoofd kleiner dan ik, had halflang opgestoken zwart haar, droeg een blauwe jeansbroek en een zwarte anorak en (en verder niets, maar toch)...
Nee, u heeft gelijk, daarover gaat het hier niet. Boeken dus, de ‘belangrijkste’ boeken meer bepaald. De oude boeken die nieuw blijven. Op dit punt laat mijn geheugen mij serieus in de steek, en wel dubbel. Ten eerste omdat ik zelf twijfel aan de ‘oorspronkelijkheid’ van dit type ervaringen. Toegegeven, mijn eerste Faulkner was echt iets. Dat boek waar de personages geen hemd, maar, in de Nederlandse vertaling, een ‘shirt’ droegen, een voor mij vreemd woordding, iets waar mijn oog in bleef haken en dat absoluut het enige is dat voor mij nog bestaat van Intruder in the Dust, want zelfs de Nederlandse titel is me ontglipt. ‘Shirt’ bij Faulkner: een haarscherp woord in een mist van verder absoluut niets. Had die ervaring ook iets met de tekst van Faulkner zelf te maken? Het is moeilijk om dat te geloven. Een leeservaring valt niet uit de lucht, hoe compleet de tekst ons soms ook verrast. Elk boek en elke auteur worden gemaakt door een ketting van voorafgaande boeken zonder werkelijk beginpunt, tenzij voor wie nostalgisch vaste grond onder de voeten wil krijgen. Ten tweede, en dit punt intrigeert me veel meer, omdat ik niet anders kan dan constateren hoe pover het materiële aura van mijn grote