Dietsche Warande en Belfort. Jaargang 148
(2003)– [tijdschrift] Dietsche Warande en Belfort– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 529]
| |
[pagina 530]
| |
[pagina 531]
| |
ALLORI
BONSIGNORI BOTTICELLI
SIGNORELLI SCAPINELLI
BANDINELLI
VANVITELLI
VASARELY
VERMICELLI
BUONARROTI
BUONTALENTI MALTALENTI
MALAPARTE BUONAPARTE
SUCKERT SICKERT
FRA ANGELICO
CANALETTO TINTORETTO
ANTONELLO
PISANELLO PIRANDELLO
CARRACCI A CARRACCI
CARPACCIO
PRIMATICCIO
PINTURICCHIO
CARAVAGGIO
CORREGGIO VERROCCHIO
PINOCCHIO
BELLINI BELLINI BELLINI
CELLINI
FELLINI
LIPPI & LIPPI
LOPPA LIPSKI
BARNUM & BAILEY
LOTTO
GIOTTO
ROTHKO
KNIE
VIVARINI VIVA RENI
VIVA ZOPPO VIVA ZAPPA
VIVA ZAPATA
O SODOMA
| |
[pagina 532]
| |
[pagina 533]
| |
'S AVONDS ROND HET KOUDVUUR
HAAR KILLE MOND
ALTIJD OP EIEREN, ZIJ
AFWEZIG WEGENS STEMVERLET
TOT ZIJN NAGELS ERVAN LOSKOMEN
ZIJN TANDEN ERVAN UITVALLEN
DE TAFEL IS MOE
DE LAKENS ZIJN MOE
DE MUREN ZIJN MOE
MAAR DE DEUR
KNALT ALTIJD
UNTITLED
(KONTSCHILDER)
SOMS
IN DE KORTSLUITING VAN OOG OF OOR
EEN OGENBLIK
ALS DE ZIJDEZACHTE HUID VAN DE MURENE
DIE SPELEND LANGS JE BENEN GLIJDT
EN OOK VAN DE DRENKELING
HEEFT HIJ DE SCHOENEN GEZIEN
| |
[pagina 534-535]
| |
ZIJN HOOFD WAS ER AL UIT IN DE TAXI VROEG ZE: KAN JE DIT NIET EEN PAAR MINUTEN TERUGSCHROEVEN
JUST GIVE ME A BREAK SISTER | |
[pagina 536]
| |
[pagina 537]
| |
[pagina 538]
| |
[pagina 539]
| |
[pagina 540]
| |
[pagina 541]
| |
LAATST KWAM IK HEM TEGEN
VENTER VAN PROMESSEN EN PROTHESEN
ZIJN HANDEN BLAUW VAN HET GEVEN
HIJ IS NU SOUFFLEUR
EEN VENTER VAN LUCHT
EEN FIGUUR UIT EEN KLUCHT
MISTE EEN TAND
ZIJN FRAK HING IN FRENNEN
IK GAF HEM EEN HAND
HIJ SLISTE MERFI
EN GAF MIJ ZIJN ZEGEN
SCHEIDDEN ONZE WEGEN
O MARTEKO I
OOK JIJ GAAT ONDERSTEBOVEN
JE WAARHEID TEGEMOET
TOEN OP EEN DROGE NACHT
ZE HEM NEERSTAKEN
SPARTELDE HIJ NOG WAT TEGEN
OP EEN LATE HERFSTDAG TREKKEN ZIJ
DE SOUFFLEUR EN ZIJN SIRENE
VOOR EEN PICKNICK NAAR ZEE
EN OOK HUN EZELTJE GAAT MEE
ZIJN DAT SOMS VERSE OGEN UIT DE ZEE?
NEE, 'T ZIJN OESTERS VAN BIJ FORTNUM & MASON, DEAR
ZIJN TANDEN ZWART VAN HAAR ALG
WIT VAN HAAR ZOUT
WEGGESPOELD MET HET BESTE
VAN HET GRAAN & HET BESTE VAN DE DRUIF
(WANT DIE MOET JE LATEN SAMENGAAN)
OP HET UUR VAN DE EVENACHTSLIJN
GLIJDT DE IJSMAN VOORBIJ
KOMEN DE KREUPELEN UIT HUN
KARAKOLLEN GEKROPEN
HET EZELTJE HEEFT STAAR, MAAR SCHIJT
AAN DE VOET VAN ZIJN REGENBOOG
STRUIKELT VEEL VOETVOLK, REEDS
(EN NOG STEEDS GEEN ZUCHTJE ZEE TE BESPEUREN)
| |
[pagina 542]
| |
[pagina 543]
| |
oculist witness
AMNESTIE - STAMINEE
DIT GEEN CLICHÉ
MAAR
VLAAMSCHE
CINÉMA-VÉRITÉ
KAVIAAR
BOERENPATEE
DE ZWENDELING ZWINGT ZIJN
ZWINNELIJKE GEZWANGEN
ZWANENGEZANGEN
ZWANENHALS
FLESSENHALS
KOKHALS
...
KASTAAR
DE LA NUIT
WISE MAN NICE MAN ICEMAN
WISE BLOOD
L'HOMME AUX MAINS FROIDES
LE PORTEUR, C'EST MOI
ET JE NE PEUX FUIR
NADJA TZARA
ZAZIE ZSA ZSA
ZWING ZÉLAVY
| |
[pagina 544]
| |
Guy van BosscheDe schilderkunst in Vlaanderen werd vanaf het einde van de jaren tachtig beïnvloed door een golf van esthetisch welgevallige figuratie. Het succes van werken in de schemerzones van een haast mysterieus expressionisme, veroorzaakte een vervlakking in de perceptie van dat soort schilderkunst die gebruikmaakte van een min of meer herkenbare beeldtaal. Guy van Bossche tekent en schildert met bravoure niet zomaar duidende verhalen of gratuite anekdotes bij elkaar; hij laat zich ook niet verleiden tot het uitborstelen van tijdgevoelige politieke of socio-culturele thema's. Zijn schilderkunst ontstaat vanuit een wringende dialoog met de grootmeesters uit de rijke kunstgeschiedenis, met als doel schilderijen te ‘construeren’ waarin het waardevrije plezier van het kijken omslaat in een gevoel van sprakeloze ontreddering. De picturale praxis van Guy van Bossche verlaat op een radicale wijze het ‘uitbeelden’ van wat hij vandaag ziet en ervaart; hij is bij machte de beeldtaal van de klassieke grootmeesters naadloos en op een persoonlijke manier te koppelen aan een verre herinnering aan de modernen die hij bewondert zoals Ron Kitaj, David Hockney en de vertegenwoordigers van de Britse school met op kop Lucian Freud en Francis Bacon. In een merkwaardig ingehouden koloriet weet Guy van Bossche beelden te benaderen waarin het schilderij een spiegel wordt van eenzame existentie. Hij maakt het de toeschouwer helemaal niet gemakkelijk; zijn schilderijen zijn wars van neoromantische connotaties en presenteren eerder een rauw en verontrustend mensbeeld dan dat ze een laagje schoonheid behaaglijk zouden opdienen.
Luk Lambrecht
Vormgeving: Luc Derycke Cera Foundation wil een zinvolle bijdrage leveren aan de samenleving en dit onder meer via literatuur en beeldende kunst. Daarom steunt zij deze katern met werk van Guy van Bossche en Léon Lemahieu. |
|