[2002/2]
Beste lezers,
‘20 jaar Rosas’, dat is de aanleiding tot dit themanummer over Anne Teresa de Keersmaeker. Ik herinner me nog hoe ik onderstboven de dansvoorstellingen Fase (1982) en Rosas danst Rosas (1983) verliet.
Jonge meisjeslichamen die engelachtig op repetitieve muziek dansen: ik kan me niets mooiers voorstellen. De Keersmaeker werd beroemd, kreeg in 1989 de belangrijkste dansonderscheiding in Amerika (de Bessie Award) en richtte in 1993 te Brussel de dansschool P.A.R.T.S. op. Nadat ze zich een tijdlang achter haar voorstellingen had teruggetrokken, danste ze vorig jaar opnieuw zelf in haar duet Small hands: bijna naakt, kwetsbaar, transparant, helder en zuiver.
Peter Verhelst schrijft een gedicht ‘naar levend model’, ontstaan tijdens het repeteren van De Keersmaeker. Josse de Pauw, Gerardjan Rijnders en Elke van Campenhout maken notities. Pol Hoste geeft aan hoe zijn roman High Key door repetitieve danssessies werd beïnvloed. Je kunt Anne Teresa ontmoeten bij de presentatie in het Forum van het Kaaitheater op zondag 21 april, in het kader van Het groot beschrijf.
In deze aflevering ontstaan alweer duo's tussen plastisch kunstenaars en schrijvers: Richard Venlet en Bart Verschaffel; Els Dietvorst en Koen Peeters. Je krijgt binnenkort een bibliofiel cahier met werk van Lili Dujourie en Peter Verhelst toegestuurd, ingeleid door Luk Lambrecht.
Nieuwer dan de cross-over is de portie polemiek: de berichten van Dieter Lesage en Geert van de Wetering; de tweede ronde in de kamp tussen Maarten Doorman en Bart Vervaeck; de uiterst kritische visie van Marc Kregting op de repressieve tolerantie van de Nederlandse critici via een casestudy over Raster.