Westhoek waar dichter en redacteur Gwy Mandelinck jaarlijks een poëziezomer maakt. Sinds 1991 heeft hij telkens weer één van de origineelste kunstevenementen van het jaar tot stand gebracht. In steeds wisselende combinaties: elke dichter een eigen kunstenaar toekennen (1991), een kunstenaar nieuw werk bij bestaande gedichten laten maken (Roger Raveel in 1993), een dichter centraal plaatsen (Hugo Claus in 1994) of een plastisch kunstenaar (José Vermeersch in 1992 en Jan Fabre vorig jaar).
Dit jaar heeft Mandelinck duizelingwekkende combinaties uitgeprobeerd. In de vier elementaire ruimtes waarin licht, wind en aarde de kunstwerken brutaal op zichzelf teruggooien - verweg van de vriendelijke, oppervlakkige sfeer van vernissages in galerieën - laat hij vier zeer uiteenlopende kunstenaars tegen elkaar opbotsen, uiteenlopend van generatie en artistieke opvatting. Maar alle vier hebben ze één ding gemeenschappelijk: ze gummen grenzen weg, soms die tussen plastisch werk en poëzie, soms die tussen kunst en realiteit. Marcel Broodthaers is plastisch kunstenaar én dichter en bekend voor zijn assemblages met stukjes realiteit. De jonge Nederlandse kunstenaar Aernout Mik onderzoekt in zijn werk de steeds wisselende relatie tussen mens en ding, mens en omgeving; voor hem moest Watou als het ware uitgevonden worden. Roel D'Haese, de beeldhouwer met steen, ijzer, hout, brons en goud, leerde gedichten uit het hoofd, leefde ermee; zijn literaire keuze voor Watou is zijn laatste artistieke daad voor zijn overlijden. De installaties van de jonge Vlaming Carlo Mistiaen ontstaan bij de gratie van woorden en papiersoorten.
Alles lijkt mooi te kloppen, maar gelukkig vloekt het ook. De hemelse polyfonie wordt verstoord door helse dissonanten, ook bij de dichters: in de Watou-selectie zitten op wandelafstand poëten bij elkaar als Luuk Gruwez en Dirk van Bastelaere, Paul van Ostaijen en Piet Paaltjens, Anton van Wilderode en Gerrit Kouwenaar, Kees Ouwens en Benno Barnard, Herman de Coninck en Peter Verhelst. Ik vind dat prachtige duo's, omdat ze op het eerste gezicht met compatibel zijn, en vermoedelijk ook niet op het tweede.
De lokaties met werk van de genoemde plastisch kunstenaars en dichters werden voor deze DWB-aflevering - tevens de catalogus van Watou '96 - door Patrick de