Het huwelijk lijdt onder Klaas' onderzoek, dat tot een obsessie uitgroeit. Hij zegt Maja niets, en dat is verwonderlijk; hoewel de lezer toegang heeft tot zowel Klaas' als Maja's innerlijk, wordt niet overtuigend verklaard waarom Klaas zich zo afsluit. Maja vermoedt onheil; ook in haar seksuele overgave voelt ze de dubbelzinnigheid in hun verhouding.
Ondertussen heeft Klaas professionele problemen. De nieuwe directeur van Enigma wil het over de populaire boeg gooien en verwacht van Klaas een intrige voor een thriller (een ‘whodunit’ moet dat tegenwoordig blijkbaar heten). Klaas daarentegen wil er geen mysterie bij maken, maar het Mork-mysterie oplossen. Van zijn directeur mag hij in Zuid-Frankrijk een villa betrekken om in alle rust aan de thrillerintrige te werken; Klaas hoopt er zijn Mork-studie te kunnen maken.
Het epische nu is de realisatie van de reis en het verblijf. Tijdens de heenreis heeft Klaas een licht ongeval; Maja en de kinderen reizen verder met de vrachtwagenchauffeur Joop, die in de loop van de reisnacht een aantal bizarre verhalen vertelt. Maja noteert tijdens haar verblijf die verhalen; het is een vorm van zelfhandhaving tegenover Klaas, die door zijn schrijven steeds verder van haar vervreemdt.
Het verblijf in de villa is geen succes; het decor is schitterend genoeg, maar er is een onmogelijke huisbewaarder, die de kinderen terroriseert en ze met alle mogelijke middelen uit een gedeelte van de tuin wil houden. De villa behoort eigenlijk toe aan mevrouw Zavadowsky, die al jaren van de aardbodem verdwenen lijkt; ze is ‘op reis’, maar toevallig vindt Maja haar paspoort. De sfeer van onbestemde dreiging doet het echtpaar besluiten de vakantie vroegtijdig te beëindigen; pas als ze in Parijs zijn, komen ze tot een plausibele hypothese over de gebeurtenissen - de gruwelijkheid ervan overtreft de verbeelding, al weet niemand of het uiteindelijk iets meer dan verbeelding is...
In Nederland biechten Maja en Klaas hun wederzijdse geheimen op, wat leidt tot verzoening; Klaas komt ten slotte toch de ontnuchterende waarheid over Mork te weten. Maja bezoekt Joop (die ondertussen een zwaar ongeval heeft gehad), ze wil hem ‘zijn’ verhalen geven, maar hij heeft voldoende aan de verhalen in zijn hoofd.
Een leuk verhaal? Ongetwijfeld. Maar De wegen der verbeelding is oneindig veel meer: het is een labyrint met talloze wegen die elk afzonderlijk boeiend zijn en elkaar op de meest onverwachte en originele manieren kruisen. Het korte bestek van deze recensie kan de rijkdom ervan geen recht doen; we moeten ons beperken tot de grote lijnen.
In het labyrint zijn er hoofd- en zijwegen. De personages bepalen tijdelijk het belang van het mysterie; soms zien ze de aard ervan laat in, zoals