Kroniek
Willy Spillebeen / Ida Gerhardt doolt en droomt
In hetzelfde jaar (1980) waarin Athenaeum - Polak & Van Gennep haar Verzamelde gedichten uitgaf, liet deze uitgeverij ook een nieuw gedicht van Ida Gerhardt verschijnen: Dolen en dromen, 22 blz., waarvan 10 blz. poëzie, kostprijs 312 F. Na herhaalde lectuur meen ik dat dit lange gedicht niet op het peil staat van ‘Twee uur: de klokken antwoordden elkaar’ (1971), waar het qua stijl op lijkt, en zelfs niet op het peil van haar vroegere goede gedichten. Het mag, hoop ik, al neergeschreven worden dat Ida Gerhardts poëtische produktie qua peil vrij ongelijk is.
‘Dolen en dromen’ werd geschreven ‘najaar 1979’ en voor het verschijnen als volgt aangekondigd:
‘Oktober in een kleine stad, waar het licht het van de herfstnevels wint, en de torens, de wallen en de najaarsbloemen in de binnentuinen met een bijna apocalyptische glans overstraalt. Een dag waarin alles - de mensen, de huizen, de argeloze woorden van een kind, ja, zelfs een kleine provinciale plechtigheid op het raadhuisplein - tot een gelijkenis schijnt te worden. Een gelijkenis van het geheim dat àchter de dingen van deze zichtbare wereld ligt. En een stem die er in eenvoudige, bijna verlegen woorden van vertelt. Maar met die donkere ondertoon van schroom en eerbied voor het geschapene, die in het vers van Ida Gerhardt van de aanvang af hoorbaar is geweest.’
En Ida Gerhardt zelf, in een van de belerende ‘toelichtingen’, die ze in haar jongste bundels herhaaldelijk meent te moeten inlassen, schrijft: ‘Het gedicht “Dolen en Dromen” omvat, in zijn aaneenschakeling, op een paar uur na anderhalf etmaal: vanaf het avondconcert “op slag van achten” tot het ontwaken op de volgende morgen, als de hanen kraaien.’
Dit voor wat de vertelde tijd betreft. Verder meent de dichteres te moeten waarschuwen:
‘Dolen en Dromen’ is geen hommage aan Zutphen, ondanks mijn gehechtheid aan deze stad; en evenmin een hommage aan een harer burgers. Zelfs de identiteit van ‘het kind met de klarinet’ blijft onkenbaar. Het gedicht gaat over een wijze van ervaren die de mens soms - bij hoge uitzondering - ten deel mag vallen: het bekende en vertrouwde opent