Dietsche Warande en Belfort. Jaargang 126(1981)– [tijdschrift] Dietsche Warande en Belfort– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 733] [p. 733] Willem M. Roggeman / Het oog van de schilder Het landschap ligt verstijfd onder een dun laagje vernis. Wat is dan de werkelijkheid? De chaotische versie van wat de schilder heeft geordend. In dit stilleven zoekt hij vruchteloos naar een mens, hij vindt alleen een hoopje kleren in een hoek van het atelier. Want waar het leven is verstild raakt het model gauw vermoeid. En na urenlang naakt stilstaan smaken haar lippen naar frambozen. Op de spiegel schildert hij bovenop zijn spiegelbeeld zijn zelfportret. Met bruine vingertoppen omklemt hij de sigaret waaraan hij bedachtzaam zuigt waarna hij de rook langzaam uitademt, zodat hij blauw walmend over de spiegel rimpelende golfjes veroorzaakt. Ik schilder mijn portret, dus besta ik, zegt hij filosofisch. Alles valt stil binnen het beeld, valt geluidloos binnen het bereik van het oog. [pagina 734] [p. 734] De schilder mengt de kleuren op zijn palet en schenkt de wereld zijn perspectief. Met de steel van zijn penseel meet hij de vlakken tegen elkaar af. De lucht weegt zwaar bovenop het land. Elke leegte in de wereld vult hij op met een kleurvlak. Hij opent een raam en het begint hard te regenen binnen in het huis terwijl buiten de zon schijnt. Een muur splijt open en vertoont de voortdurende veranderingen van het licht. De kamer schuift in elkaar. De wereld ook. Tot binnen de afmetingen van het schilderij. Ja maar, wat stelt het voor? Het schilderij gaat nergens over behalve over het schilderij. Wat daar geverfd staat stond al jaren afgebeeld in het oog van de schilder. Alleen de werkelijkheid valt nu nog te verzinnen. Vorige Volgende