Daarop antwoordt Pater Van den Bussche: ‘Het was nu toch allerduidelijkst dat Verschaeve bedoelt, niet het loutere objectieve feit van onze onsterfelijkheid, maar den bewusten subjectieven stand van den mensch tegenover het Eeuwige en het Bovennatuurlijke, den mensch in den duchtelijken greep van de gedachte aan zijn oorsprong en gespannen naar de groote Vervulling van zijn lot, den mensch zooals Verschaeve hem zag op den tempel te Poestum’.
Nu vraag ik andermaal wat dit beteekent. Pater Van Den Bussche zegt dat ik te klein en te dom ben om Verschaeve te begrijpen. Ben ik misschien ook te klein en te dom om pater Van Den Bussche te begrijpen? Zoo niet, zou hij mij dan niet kunnen aan het verstand brengen wat zijne woorden beteekenen?
Voor zoover ik den pater tot nu toe vermag te begrijpen, bedoelde Verschaeve niet de objectieve onsterfelijkheid, d.i. de onsterfelijkheid van elke menschenziel. Hij bedoelde ‘den bewusten subjectieven stand’ enz. waardoor hij ook onsterfelijk wordt, maar dus subjectief onsterfelijk. Waarin bestaat, zeer precies uitgedrukt, Pater Van Den Bussche, deze subjectieve onsterfelijkheid? Het kan toch niet de literaire onsterfelijkheid zijn, niet waar, en met sterren kan niet bedoeld zijn de literaire sterren. Want ik kan me niet voorstellen dat Verschaeve zou gezegd of bedoeld hebben: ik heb de onsterfelijke sterren boven mijn hoofd en daarom ben ik literair onsterfelijk en zal de literaire sterren van thans overleven. Ik heb in mijn artikel die veronderstelling niet eens durven uiten.
Maar nu de pater er op doorgaat, gelieve hij mij nauwkeurig te zeggen waarin de subjectieve onsterfelijkheid bestaat d.i. in welken zin de mensch, de dichter, onsterfelijk wordt die de eeuwige onsterfelijke sterren waarlijk boven zijn sterfelijk hoofd heeft.
Dit is een formeele uitnoodiging aan den pater omtrent een zeer duidelijke vraag. Indien hij het niet laten kan mag hij nogmaals en even uitvoerig zijn gevoelens jegens mij lucht geven, als hij daarnaast maar niet vergeet op een klare vraag duidelijk te antwoorden.