Russisch gezongen werd door de uitstekende sopraan Maria Korenko. De keerzijde der plaat bevat Massenet's Elegie, gezongen door dezelfde zangeres (nr 7020). Bij voorkeur hiervoor de zachte naald gebruiken.
***
Hun, die eenigszins terughoudend staan tegenover de kunst van Brahms, zou ik willen raden even te luisteren naar zijn Sonata in D minor nr 3, adagio, en zijn Concerto in D voor viool en orkest zooals ze door den beroemden violonist Szigetti werden gespeeld en door Columbia geregistreerd werden (nr L 2219).
Er is werk van Brahms dat een zekere stoerheid vertoont, die de hoorders verhindert zich spontaan aan hem over te geven. Maar dit werk is van zulke innemende, zingende warmte en volheid dat ons gevoel dadelijk wordt aangegrepen en meegevoerd. Maar deze ontroering is tevens te danken aan de werkelijk, uitzonderlijke schoonheid van Szigetti's spel. Szigetti is voor enkele maanden in Antwerpen opgetreden en heeft er een bijval geoogst die slechts de zeer groote kunstenaars ten deele valt.
De opname door Columbia is ongemeen zuiver. We kunnen deze plaat met den meesten nadruk aanbevelen.
***
We kunnen ten slotte twee goede pianoopnamen aanwijzen. De piano is van al de instrumenten wellicht de weerbarstigste bij de opname; maar wat Columbia heeft bereikt bij de registratie van Rachmaninoff's ‘Polichinelle’ en ‘Prélude in Si Bemol door Leff Pouishnoff is reeds een merkwaardig resultaat (9368).
Leff Pouishnoff bezit een ongemeene vaardigheid, die vooral in Polichinelle zegeviert; maar er is tevens iets in zijn spel van de geheime warme diepten der oostersche ziel.