De Koninklijke (Nederlandsche) Akademie hield den 8n December eene zitting (letterkunde). De heer Symons hield daar eene voordracht over Sigfrid en Brunehild (bijdrage tot de kennis der Nibelungen Sage), waarmede hij bij eene volgende gelegenheid zal voortgaan.
De inhoud der rede wordt door de organen die ons ten dienste staan niet gemeld!
In de zitting van den 12n Januari werd besloten tot den druk van eene onderhandeling van Dr J.J.M. de Groot, getiteld: “Het Wetboek der Mahajana in China”. De heer Molzer las namens den heer Verdam: “Eenige aanwinsten voor de kennis van het Middel-Nederlandsch” (Reinaert, Spieghel-Historiael), eene studie die almede in druk zal verschijnen.
Onder de ingezonden 8 latijnsche gedichten bevindt er zich een getiteld: “Genus poesis prope statuam J. van den Vondel”, cet.
De heer Frans Van den Weghe heeft een proefschrift geschreven om toegelaten te worden tot het eindexamen voor de hoogere vlaamsche normaalschool, getiteld: “De plaats van Aalbrecht Rodenbach in de West-vlaamsche taal- en letterbeweging.” De Nederlandsche Spectator zegt (in no 2, 1891): Het geschrift levert opnieuw het bewijs, dat de West-Vlaamsche beweging een clericalen stempel draagt.... Tot de West-Vlaamsche beweging behoorde hij door zijn breken met de spraakkunst en het gebruik van provincialismen.’ Aardige redeneering!
De Société d'Archéologie de Bruxelles heeft hare jaarlijksche algemeene zitting gehouden op den 11n Januari 11.
De heer Ch. Buls, burgemeester, onder-eerevoorzitter van het gezelschap, heeft eene merkwaardige voordracht gehouden over Dioclea et Salona in Dalmatie, het eerste geboorte-, het tweede sterfoord van keizer Diocletiaan.
De spreker gaf zeer merkwaardige bijzonderheden over het forum van Dioclea, de stad Salona en vooral over het paleis van Spalatro en den tempel van Bacchus, waar, naar men meent, Diocletianus begraven is.
In de maand Maart zal Félicien Rops in den Kunstkring (Cercle Artistique) te Brussel, zijne schilderijen ten toon stellen. Wij zijn een vriend van dergelijk ondernemer, even als voor een concert-avond waar slechts werken van eenen en denzelfden toondichter worden uitgevoerd.
Men ontvangt eenen samenhangenden indruk, leeit het karakter des kunstenaars beter kennen en wordt niet door de tegenstrij-