Deus Ex Machina. Jaargang 5
(1981)– [tijdschrift] Deus Ex Machina– Auteursrechtelijk beschermdDeus Ex Machina. Jaargang 5. M. Bruynseraede, Schilde 1981
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Deus Ex Machina. Jaargang 5 uit 1981.
De Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren beijvert zich voor het verkrijgen van toestemming van alle rechthebbenden; eenieder die meent enig recht te kunnen doen gelden op in dit tijdschrift opgenomen bijdragen, wordt verzocht dit onverwijld aan ons te melden (dbnl.auteursrecht@kb.nl).
redactionele ingrepen
Door het gehele werk heen zijn koppen tussen vierkante haken toegevoegd.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (deel 17: binnenkant voorplat, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 34, 36, 40, 44, 46, 48, 50, LI 26/52, 60, 62, 64, 66, 68, 70, 72, 74, 76, *4, 80, 82, 92, achterplat, deel 18: binnenkant voorplat, *10, 100, 106, 112, 114, 116, 118, 120, 126, 136, 138, 140, 142, 144, 146, 148, 160, 162, 164, 166, 168, 170, 172, 174, 176, 178, 180, 184, 186, 188, 190, 192, 194, 196, 198, 200, 202, *12, *14, achterplat, deel 19: binnenkan voorplat, deel 19: *16, 228, 230, 232, 234, 236, 238, 240, 242, 248, 250, 252, 254, 264, *20, 278, 282, 284, 286, 288, 290, 308, 312, *22, *24, achterplat, deel 20: binnenkant voorplat, 330, 334, 338, 344, 346, 348, 352, 354, 356, 358, 360, *28, 368, 374, 376, 378, 380, 382, 384, 386, 388, 406, 408, 414, *30, achterplat) en pagina's met advertenties (deel 18: binnenkant achterplat, deel 19: binnenkant achterplat, deel 20: binnenkant achterplat) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[Deel 17, voorplat]
17
BEZIELD ARTISTIEK KREATIEF TIJDSCHRIFT driemaandelijks
[Deel 17, pagina *1]
Jaargang 5 - Nummer 17 - januari/februari/maart 1981
Redaktie: Marc Bruylants, Marc Bruynseraede, Francis De Preter, Jean-Marie Legrand en Michel Thienpondt
Werkten mee aan dit nummer: Jules van Ackere, Rogier Van Rooigem, Pieter Toebente, Ludo Frateur, Ignace Moreel, Alex Eggermont, Werner Pauwels, Erik Van Malder, Ulrich Bouchard, Alfons Seymus en Jeël Bollan
Doelstellingen van de kunstenaarsgroep en gebruiksaanwijzing van het blad: zie keerzijde
Oplage: 500 exemplaren - Druk: AB Dick 350. Typografie: Olympia Excellence & Fotozetwerk - Kaft, titels en lay out: JM Legrand
Abonnement: België: 500 fr op rekening 789-5181310-73 van vzw Deus ex Machina te Schoten - Nederland & andere landen: 600 fr via bankoverschrijving of internationaal postmandaat t.n.v. Mevr. L. Hendrickx-Denissen J. Jordaensstr 4 - B 2120 Schoten
Losse nummers: 150 BF/10 FL (voor zover de voorraad strekt)
Administratie & Financies: H & L Hendrickx-Denissen J. Jordaensstr 4 - 2120 Schoten
Het tijdschrift is een uitgave van de v.z.w. Deus ex Machina
Redaktie & Verantw. Uitgever: M. Bruynseraede Groenelaan 52 2230 Schilde
[Deel 17, pagina *2]
DEUS EX MACHINA heeft de intentie kunstenaars uit diverse disciplines samen te brengen, wier werk ligt in de lijn van het streven van de oprichters, met het doel: 1) tot onderlinge vriendschap bij te dragen, 2) de kreatieve en artistieke ontwikkeling te bevorderen, en 3) in gezamenlijke initiatieven getuigenis af te leggen van de geest die de groep bezielt.
Het groot formaat en de losbladigheid van DEUS EX MACHINA werden gekozen omdat: 1) de groep diverse kunstdisciplines telt, die elk over de nodige ruimte moeten kunnen beschikken;
2) de losbladigheid de abonnee na kennisname inspireert tot een hergebruik van de artistieke bijdragen;
3) de losbladigheid toelaat de gemengde bijdragen uit elkaar te halen en afzonderlijk te klasseren: rubriek per rubriek. Daartoe werd een speciale bladzijdenummering ontworpen.
HOE FUNKTIONEERT DE BLADZIJDENUMMERING?
1. De doorlopende bladzijdenummering
Deze wordt aangeduid door het cijfer achter de schuine streep. De nummering loopt door, over ALLE artistieke bijdragen, van de 1e tot de laatste blz van een nr (behalve de ‘technische fiche’ vooraan en de inhoudstafel) en loop ook door over de verschillende nrs van 1 Jaargang. Alle blzen worden dus kronologisch genummerd, ongeacht of het om literatuur, muziek of plastische kunsten gaat. Eindigt een nr op blz 100, dan zal het daaropvolgende nr van dezelfde jaargang aanvangen met blz 101.
Opmerking: Uit estetisch oogpunt bekeken is een blz. nr vaak storend en zal het daarom vaak weggelaten worden. De blz zal echter wel meetellen (recto én verso) en mede vermeld worden in de inhoudstafel.
2. De bladzijdenummering per rubriek
Deze wordt aangeduid door de letters en cijfers vóór de schuine streep. Zij geeft een aparte nummering aan de kunstdisciplines die in vier hoofdrubrieken zijn ondergebracht: PLA: plastische kunsten - LI: literatuur - MU: muziek - TO: toneel. Ook de rubriekbladzijdenummering loopt door over één nr en over de verschillende nrs van 1 Jg.
Voorbeeld: Jg 1 nr 1 opent met een muziekbijdrage van 2 blz. Deze zullen aangeduid worden als volgt: MU 1/1, MU 2/2. Volgt hierop een kortverhaal van 3 blzen, dan vervolgt de nummering zo: LI 1/3, LI 2/4, LI 3/5. Een plastisch werk hierna krijgt de blz. nr: PLA 1/6. Enzovoort.
De hoofdrubrieken PLA, MU, LI, en TO groeperen volgende genres:
PLA: Schilder- en tekenkunst en alle vormen van grafiek, fotografie, architektuur, beeldhouwkunst en essayistisch werk over deze kunsten.
MU: Alle vormen en soorten muziek, m.i.v. partituren en verhandelend proza over muziek.
TO: Alle vormen van toneel (behalve Opera die onder MU valt), film, pantomime, ballet en andere dansvormen en verhandelend werk over deze genres.
LI: Kreatief proza, essay, poëzie, kroniek en redaktionele teksten en alles wat niet onder de drie voornoemde genres thuishoort.
[Deel 17, pagina *5]
INHOUDSTAFEL
Muziek en Poëzie: Edward Mörike en | (MU 1/1 | ||
Hugo Wolf | Jules van Ackere | (MU 13/13 | |
Titelontwerp en grafische illustratie | J.M. Legrand | ||
Gedicht ‘ik hou van mensen’ | Gaby Leijnse | LI 1/15 | |
Typografie | J.M. Legrand | ||
Vijf gedichten voor Tuba | Rogier Van Rooigem | (LI 7/21 | |
Beeldhouwwerk ‘Torso 1, Torso 2, | (PLA 1/23 | ||
Jaar van het Kind, Vrijheid’ | Pieter Toebente | (PLA 7/29 | |
Verhaal ‘Surplace’ | Marc Bruynseraede | (LI 9/31 | |
Titelontwerp | J.M. Legrand | (LI 11/33 | |
Verhaal ‘En als de haan kraait’ | Marc Bruynseraede | (LI 13/35 | |
Titelontwerp | J.M. Legrand | (LI 17/39 | |
Gedichten ‘Succès fou’ en ‘Maleficium’ | Ludo Frateur | (LI 19/41 | |
(LI 20/42 | |||
Gedichten ‘Avondaramen’, ‘Met valavond’ | (LI 21/43 | ||
‘Golvend gonsde’ | Ignace Morreel | (LI 23/45 | |
Schilderijen ‘The Struggle’ en ‘Eschata’ | Alex Eggermont | (PLA 9/47 | |
Open Vakantiebrieven aan Greta Seghers | Werner Pauwels | (LI 25/51 | |
+ Antwoord van G.S. + Verhaal ‘Pro Justitia’ | (LI 33/59 | ||
Titelontwerp en typografie | J.M. Legrand | ||
Plastische werken ‘Vleugelen van As’, | J.M. Legrand | (PLA 13/61 | |
‘Pavane’, ‘De kritikaster en ik’, ‘Zweven door de eeuwigheid’ en ‘My happiness’ | (PLA 21/69 | ||
Gedicht ‘Onweer’ | Francis De Preter | LI 35/71 | |
Kortverhaal ‘Opwinding’ | Erik Van Malder | LI 37/73 | |
Plastisch werk ‘Reanimotion’ | Marc Bruylants | PLA 23/75 | |
Gedichten ‘Het Krachtveld woord’ en | (LI 39/77 | ||
‘Inventaris’ | Ulrich Bouchard | (LI 40/78 | |
Originele litho ‘Van een blaaskaak gesproken’ | J.M. Legrand | --- | |
Gedicht ‘Supermarkt’ | Alfons Seymus | LI 41/79 | |
Gedicht ‘Vuist’ | Jeël Bollan | LI 43/81 | |
HET INNERLIJK BEHANG | |||
Met diverse bijdragen van | Marc Bruynseraede | ||
Michel Thienpondt |
[Deel 17, pagina binnenkant achterplat]
[Deel 18, voorplat]
18
BEZIELD ARTISTIEK KREATIEF TIJDSCHRIFT driemaandelijks
[Deel 18, pagina *7]
Jaargang 5 - Nummer 18 - April/Mei/Juni 1981
Redaktie: Marc Bruylants, Marc Bruynseraede, Francis De Preter, Jean-Marie Legrand en Michel Thienpondt
Werkten mee aan dit nummer: John E. Palmer, Carolyn Trant, Jan Vercammen, Patrick Bernauw, Kris Geerts, Elvi Sinervo, Marjan De Ryck, Big Chief Seattle, Wip, Ulrich Bouchard en François Dumont
Doelstellingen: van de kunstenaarsgroep en gebruiksaanwijzing van het tijdschrift: zie keerzijde
Oplage: 500 exemplaren - Druk: AB Dick 350. Typografie: Olympia Excellence & Fotozetwerk - Kaft, titels en lay out: J.M. Legrand
Abonnement: België: 500 fr op rekening 789-5181310-73 van de vzw Deus ex Machina te Schoten. Nederland en andere landen: 600 fr via bankoverschrijving of internationaal postmandaat t.n.v. Mevr. L. Hendrickx-Denissen J. Jordaensstr 4 - B 2120 Schoten
Losse nummers: 150 BF/10 FL (voor zover de voorraad strekt)
Administratie & Financiën: H. Hendrickx J. Jordaensstr 4 - 2120 Schoten - Deus ex Machina is een uitgave van de v.z.w. Deus ex Machina.
Redaktie & Verantw. Uitgever: M. Bruynseraede Groenelaan 52 2230 Schilde
Ingezonden kopij: voorzien van retourport a.u.b.
[Deel 18, pagina *8]
DEUS EX MACHINA heeft de intentie kunstenaars uit diverse disciplines samen te brengen, wier werk ligt in de lijn van het streven van de oprichters, met het doel: 1) tot onderlinge vriendschap bij te dragen, 2) de kreatieve en artistieke ontwikkeling te bevorderen, en 3) in gezamenlijke initiatieven getuigenis af te leggen van de geest die de groep bezielt.
Het groot formaat en de losbladigheid van DEUS EX MACHINA werden gekozen omdat: 1) de groep diverse kunstdisciplines telt, die elk over de nodige ruimte moeten kunnen beschikken;
2) de losbladigheid de abonnee na kennisname inspireert tot een hergebruik van de artistieke bijdragen;
3) de losbladigheid toelaat de gemengde bijdragen uit elkaar te halen en afzonderlijk te klasseren: rubriek per rubriek. Daartoe werd een speciale bladzijdenummering ontworpen.
HOE FUNKTIONEERT DE BLADZIJDENUMMERING?
1. De doorlopende bladzijdenummering
Deze wordt aangeduid door het cijfer achter de schuine streep. De nummering loopt door, over ALLE artistieke bijdragen, van de 1e tot de laatste blz van een nr (behalve de ‘technische fiche’ vooraan en de inhoudstafel) en loop ook door over de verschillende nrs van 1 Jaargang. Alle blzen worden dus kronologisch genummerd, ongeacht of het om literatuur, muziek of plastische kunsten gaat. Eindigt een nr op blz 100, dan zal het daaropvolgende nr van dezelfde jaargang aanvangen met blz 101.
Opmerking: Uit estetisch oogpunt bekeken is een blz. nr vaak storend en zal het daarom vaak weggelaten worden. De blz zal echter wel meetellen (recto én verso) en mede vermeld worden in de inhoudstafel.
2. De bladzijdenummering per rubriek
Deze wordt aangeduid door de letters en cijfers vóór de schuine streep. Zij geeft een aparte nummering aan de kunstdisciplines die in vier hoofdrubrieken zijn ondergebracht: PLA: plastische kunsten - LI: literatuur - MU: muziek - TO: toneel. Ook de rubriekbladzijdenummering loopt door over één nr en over de verschillende nrs van 1 Jg.
Voorbeeld: Jg 1 nr 1 opent met een muziekbijdrage van 2 blz. Deze zullen aangeduid worden als volgt: MU 1/1, MU 2/2. Volgt hierop een kortverhaal van 3 blzen, dan vervolgt de nummering zo: LI 1/3, LI 2/4, LI 3/5. Een plastisch werk hierna krijgt de blz. nr: PLA 1/6. Enzovoort.
De hoofdrubrieken PLA, MU, LI, en TO groeperen volgende genres:
PLA: Schilder- en tekenkunst en alle vormen van grafiek, fotografie, architektuur, beeldhouwkunst en essayistisch werk over deze kunsten.
MU: Alle vormen en soorten muziek, m.i.v. partituren en verhandelend proza over muziek.
TO: Alle vormen van toneel (behalve Opera die onder MU valt), film, pantomime, ballet en andere dansvormen en verhandelend werk over deze genres.
LI: Kreatief proza, essay, poëzie, kroniek en redaktionele teksten en alles wat niet onder de drie voornoemde genres thuishoort.
[Deel 18, pagina *9]
Bezield Artistiek Kreatief Tijdschrift Driemaandelijks
Schoten, postdatum
Beste Abonnee,
Na de ‘Album van een Hartleider’, een map met 5 originele lithografieën van J.M. Legrand, is het de beurt aan de literatuur om de reeks speciale uitgaven verder te zetten.
Wij hebben de eer U hierbij de debuutbundel ‘Vaarwel aan het Kaf’ van Marjan De Ryck voor te stellen.
Getrouw aan onze principes van verzorgde typografische verzorging, ziet deze dichtbundel er als volgt uit:
Titel: Vaarwel aan het Kaf
Formaat: 20,5 × 14,5 cm
Aantal blz: 94
Aantal gedichten: 34
Plastische werken: 8 reprodukties van grafische werken van Paul De Ryck en 1 originele offsetmultipel, genummerd en gehandtekend
Totale oplage: 160 exemplaren
Papier: gedichten: Bredero, houtvrij, 80 g/m2 editiepapier plastische werken: Ecriture, houtvrij 70 g/m2 originele litho: Conqueror 90 g/m2, gems
Prijs: voor abonnees van Deus ex Machina: 170 fr. Voor nietabonnees: 220 fr
Titelplaat: potloodtekening van Paul De Ryck
Omslagfoto van de dichteres: Brian Nelson
Grafische vormgeving en Lay-out: J.M. Legrand
Bestelling van deze bundel kan geschieden door middel van bijgevoegde stortings strook.
Wij hopen op uw belangstelling voor deze editie te mogen rekenen en groeten U inmiddels
met alle achting.
Marc Bruynseraede
Redaktiesekretaris
Redaktiesekretariaat
Groenelaan 52
2230 Schilde
TEL. 031/83.42.50
[Deel 18, pagina *13]
INHOUDSTAFEL
Megalitische plaatsen - Een beschouwing | John E. Palmer | LI 55/93 | |
Binnentekstillustraties | John E. Palmer | LI 68/110 | |
Buitentekstplaat | Carolyn Trant | PLA 25/99 | |
Ets ‘Silbury Hill’ | John E. Palmer | PLA 27/105 | |
Vijf Etsen | John E. Palmer | PLA29/111 | |
Vijf Egyptische gedichten uit de Suite | (PLA 37/119 | ||
‘Ontgraven graan’ | Jan Vercammen | (LI 69/121 | |
(LI 73/125 | |||
Verhaal ‘Cerberus’ | Patrick Bernauw | (LI 75/127 | |
(LI 83/135 | |||
Drie plastische werken: ‘Ite Missa est’ | J.M. Legrand | (PLA 39/137 | |
‘Ontwaken’ en ‘De Jacobs ladder’ | (PLA 43/141 | ||
Twee gedichten: ‘Resurexit’ en ‘Markt’ | Marc Bruynseraede | (LI 85/143 | |
(LI 87/145 | |||
‘Vier Brieven aan Anneliese’ uit de roman Kris Geerts | (LI 89/147 | ||
‘Staatsieportret met wit konijn’ | (LI 94/152 | ||
Drie Finse gedichten: ‘Weg!’, ‘Liefde’ | Elvi Sinervo | (LI 95/153 | |
en ‘Het Donkere Woud’ | (LI 101/159 | ||
- In originele Finse versie | |||
- Vertaald naar het Nederlands door | Heimo Pihlajamaa | ||
Reisimpressies van Ierland | Marc Bruylants | (PLA 45/161 | |
- Met inleidende fotomontage & tekst gevolgd door 6 foto-opnamen) | Marc Bruylants | (PLA 57/173 | |
Gedicht ‘Er is tussen ons een verband’ | Hervé j. Casier | LI 103/175 | |
Gedicht ‘Leegte’ | Marjan De Ryck | LI 105/177 | |
Originele litho | Marc Bruylants | ---- | |
Rede van Chief Seattle tot het Amerikaanse | (LI 107/181 | ||
Kongres in 1855 | (LI 127/201 | ||
- Titelillustratie & Inleidende tekst | Marc Bruylants | ||
HET INNERLIJK BEHANG | |||
- Alle blikken gericht op Middelheim | J.M. Legrand | LI 129/203 | |
- De Boekenworm 1: Nabokov | Kris Geerts | LI 131/205 | |
- De Boekenworm 2: Jorge Luis Borges | Kris Geerts | LI 132/206 | |
- Lijst van ingezonden boeken | Redaktie | LI 134/208 | |
- Volle Maan 1 | Wip | LI 135/209 | |
- Volle Maan 2 | Wip | LI 136/210 | |
- Thienpondt's Grutten | Michel Thienpondt | LI 137/211 | |
- Eerste Salon van Deus ex Machina | Marc Bruynseraede | LI 142/216 |
[Deel 19, voorplat]
19
BEZIELD ARTISTIEK KREATIEF TIJDSCHRIFT driemaandelijks
[Deel 19, pagina *15]
driemaandelijksBiedt weer een geschenk aan zijn trouwe abonnees
Bezield artistiek kreatief tijdschrift
Andermaal biedt Deus ex Machina een unieke uitgave aan:
KUNSTKAARTEN die U rond de jaarwisseling nuttige én ekonomische diensten zullen bewijzen.
De twee nevenstaande reprodukties, naar etsen van John E. Palmer, geven op ware beeldgrootte de kunstkaarten weer.
Onze Britse vriend John E. Palmer is U beslist bekend van zijn vele artikels in D.e.M. i.v.m. Stonehenge, Avalon, Megalitische Steenkringen, edm Zijn artikels waren meestal rijkelijk voorzien van prachtige illustraties, eveneens van zijn hand. Meermaals publiceerden we ook reeksen reprodukties van zijn meesterlijke etsen.
De Kunstkaarten zijn chamoiskleurig, op kunstdrukpapier 140 g. Dubbelgevouwen formaat: 14,8 × 10,5 cm. Binnenzijde: dubbel wit blad, bedrukt op het linkerluik met een Oud-Keltisch gedicht uit de 9e eeuw, in moderne Nederlandstalige bewerking van Kris Geerts.
Luxe-omslagen, Oud-Hollands 140 g (11 × 17 cm) wit, gevergeerd, worden bij deze kunstkaarten geleverd.
Deze unieke kunstkaarten & bijpassende omslagen worden U aangeboden in sets van 20 stuks (10 × ‘Maeni Hirion..’ + 10 × ‘Mynydd Figgyn..’) aan de WEGGEEFPRIJS van 150 F + 20 F verzendingskosten. Bestel via bijgaand overschrijvingsformulier en duid het aantal gewenste reeksen aan, bij de mededeling ‘Kunstkaarten J. Palmer’
Wacht niet te lang: de oplage is beperkt!
[Deel 19, pagina *17]
Jaargang 5 - Nummer 19 - Juli/Augustus/September 1981
Redaktie: Marc Bruylants, Marc Bruynseraede, Francis De Preter, Jean-Marie Legrand en Michel Thienpondt
Werkten mee aan dit nummer: Jan Clément, Ludo Frateur, Hugo Besard, Dirk Verbruggen, Marcel Hacke, Roger Geerts, Dirk van Bastelaere, Paul De Ryck, Stanislas van der Brempt, Wip, G.L. en François Dumon
Doelstellingen: van de kunstenaarsgroep en gebruiksaanwijzing van het tijdschrift: zie keerzijde
Oplage: 500 exemplaren - Druk: AB Dick 350. Typografie: Olympia Excellence & Fotozetwerk - Kaft, titels en lay out: J.M. Legrand
Abonnement: België: 500 fr op rekening 789-5181310-73 van de vzw Deus ex Machina te Schoten. Nederland en andere landen: 600 fr via bankoverschrijving of internationaal postmandaat t.n.v. Mevr. L. Hendrickx-Denissen J. Jordaensstr 4 - B 2120 Schoten - België
Losse nummers: 150 BF - Nog voorradig: 3,4,6,7,8,15,16,17 en 18
Administratie & Financiën: H. Hendrickx J. Jordaensstr 4 - 2120 Schoten.
Redaktie & Verantwoordelijk Uitgever: Marc Bruynseraede Groenelaan 52 - 2230 Schilde
Deus ex Machina is een uitgave van de v.z.w. Deus ex Machina
Ingezonden kopij: in 3-voud en voorzien van retourport a.u.b.
[Deel 19, pagina *18]
DEUS EX MACHINA heeft de intentie kunstenaars uit diverse disciplines samen te brengen, wier werk ligt in de lijn van het streven van de oprichters, met het doel: 1) tot onderlinge vriendschap bij te dragen, 2) de kreatieve en artistieke ontwikkeling te bevorderen, en 3) in gezamenlijke initiatieven getuigenis af te leggen van de geest die de groep bezielt.
Het groot formaat en de losbladigheid van DEUS EX MACHINA werden gekozen omdat: 1) de groep diverse kunstdisciplines telt, die elk over de nodige ruimte moeten kunnen beschikken;
2) de losbladigheid de abonnee na kennisname inspireert tot een hergebruik van de artistieke bijdragen;
3) de losbladigheid toelaat de gemengde bijdragen uit elkaar te halen en afzonderlijk te klasseren: rubriek per rubriek. Daartoe werd een speciale bladzijdenummering ontworpen.
HOE FUNKTIONEERT DE BLADZIJDENUMMERING?
1. De doorlopende bladzijdenummering
Deze wordt aangeduid door het cijfer achter de schuine streep. De nummering loopt door, over ALLE artistieke bijdragen, van de 1e tot de laatste blz van een nr (behalve de ‘technische fiche’ vooraan en de inhoudstafel) en loop ook door over de verschillende nrs van 1 Jaargang. Alle blzen worden dus kronologisch genummerd, ongeacht of het om literatuur, muziek of plastische kunsten gaat. Eindigt een nr op blz 100, dan zal het daaropvolgende nr van dezelfde jaargang aanvangen met blz 101.
Opmerking: Uit estetisch oogpunt bekeken is een blz. nr vaak storend en zal het daarom vaak weggelaten worden. De blz zal echter wel meetellen (recto én verso) en mede vermeld worden in de inhoudstafel.
2. De bladzijdenummering per rubriek
Deze wordt aangeduid door de letters en cijfers vóór de schuine streep. Zij geeft een aparte nummering aan de kunstdisciplines die in vier hoofdrubrieken zijn ondergebracht: PLA: plastische kunsten - LI: literatuur - MU: muziek - TO: toneel. Ook de rubriekbladzijdenummering loopt door over één nr en over de verschillende nrs van 1 Jg.
Voorbeeld: Jg 1 nr 1 opent met een muziekbijdrage van 2 blz. Deze zullen aangeduid worden als volgt: MU 1/1, MU 2/2. Volgt hierop een kortverhaal van 3 blzen, dan vervolgt de nummering zo: LI 1/3, LI 2/4, LI 3/5. Een plastisch werk hierna krijgt de blz. nr: PLA 1/6. Enzovoort.
De hoofdrubrieken PLA, MU, LI, en TO groeperen volgende genres:
PLA: Schilder- en tekenkunst en alle vormen van grafiek, fotografie, architektuur, beeldhouwkunst en essayistisch werk over deze kunsten.
MU: Alle vormen en soorten muziek, m.i.v. partituren en verhandelend proza over muziek.
TO: Alle vormen van toneel (behalve Opera die onder MU valt), film, pantomime, ballet en andere dansvormen en verhandelend werk over deze genres.
LI: Kreatief proza, essay, poëzie, kroniek en redaktionele teksten en alles wat niet onder de drie voornoemde genres thuishoort.
[Deel 19, pagina *23]
INHOUDSTAFEL
Groene onderzeeër in bijna Noorse Fjord | Marcel Hacke | (LI 143/217 | |
Vijf etsen: ‘Kiekendief’ - ‘Wildzwijn..’
‘Gekooide natuur - “Prooivogel” - Touteren’ |
Hugo Besard | (PLA 59/229
(PLA 71/241 |
|
Vijf gedichten: ‘Zit ik...’ - ‘Ik zeg..’
‘huist in je..’ - ‘Verder..’ ‘witgekalkt is hij..’ |
Jan Clément | (LI 155/243
(LI 159/247 |
|
Drie hedendaagse gedichten, vertaald naar het klassieke Grieks: | |||
- ‘Hij die de wind’ van Hans Lodeizen
- ‘Wij dromen de stroom’ van Marcel |
Rogers Geerts | (LI 161/249 | |
Obiak | (LI 165/253 | ||
- ‘Een paradijsvogel..’ van Albe | |||
Prozastuk: ‘Clichés om Liejen’ | Ludo Frateur | (LI 175/263 | |
Twee gedichten: ‘Ouder’ en ‘Troost’ | Dirk Verbruggen | (LI 177/265 | |
(LI 178/266 | |||
Drie Netegedichten: 1,2 en 3 | Francis De Preter | (179/267 | |
(LI 180/268 | |||
Originele litho ‘Het Inwendige Reservaat’ | Paul De Rijck | --- | |
Muziek in de 20ste eeuw - Engeland ontwaakt | Francis De Preter | (MU 15/269
(MU 23/277 |
|
Twee gedichten uit ‘Sinister Tokyo’ | (LI 181/279 | ||
‘Gebeurtenissen’ en ‘Besmette stad’ | Dirk van Bastelaere | (LI 182/280 | |
Acht plastische werken van | Paul De Rijck | (PLA 73/281 | |
(titels: zie inleidend blad) | (PLA 81/289 | ||
Prozaschets: ‘Janssens en de Druipneuzen’ | Kris Geerts | (LI 183/291 | |
Met vier binnentekstillustraties van Marc Bruylants | (LI 198/306 | ||
Gedicht ‘403’ | Marc Bruynseraede | LI 199/307 | |
Typografie: J.M, Legrand | |||
HET INNERLIJK BEHANG | |||
- Aantekeningen bij de Prijs Karel Verlat | Stan. Van der Brempt | ||
- In Memoriam Gustaaf De Bruyne | J.M. Legrand & Stanislas V.d. Brempt | ||
- Burijn: ‘Dodendans’ | Gustaaf De Bruyn | (LI 201/309 | |
- Gedicht ‘Au delà du banc de repos’ | François Dumon | (213/323 | |
- ‘Ik zoek niet, ik vind’ | Ulrich Bouchard | ||
- Boekenworm 1 en 2 | Kris Geerts | ||
- De Dans v/d Internationalen | John E. Palmer | ||
- Volle Maan | Wip | ||
- Leer en Laarzen | Pros De Stuyver | ||
- Spotprent ‘Gloom and Doom’ | John E. Palmer | ||
- Laatste berichten | Marc Bruynseraede |
[Deel 20, voorplat]
[Deel 20, pagina *25]
Jaargang 5 - Nummer 20 - Oktober/November/December 1981
Redaktie: Marc Bruylants, Marc Bruynseraede, Francis De Preter, Kris Geerts, Jean-Marie Legrand en Michel Thienpondt
Werkten mee aan dit nummer: Edward Leibovitz/Dirk Depreeuw, Lassi Nummi/Heimo Pihlajamaa, Marino Van de Weghe, Hans De Greve, Marcel Hacke, Frits Schetsken, Achilles Cools, Roger Geerts, S. Shitoku A. Peel, Gaby Leijnse, Flor Drijvoet & Wip
Doelstellingen: van de kunstenaarsgroep en gebruiksaanwijzing van het tijdschrift: zie keerzijde
Oplage: 500 exemplaren - Druk: AB Dik 350. Typografie: Olympia Excellence & Fotozetwerk - Kaft: Marc Bruylants - Titels &. Lay out: J.M. Legrand
Abonnement: België: 500 frank op rek. nr 789-5181310-73 van de vzw Deus ex Machina te Schoten. Buitenland: 600 BF per internationaal postmandaat t.n.v. Mevr. L. Hendrickx-Denissen J. Jordaensstr 4 B-2120 Schoten - België. Steunabonnement: 600 frank
Losse nummers: 150 BF - Nog voorradig: 15, 16, 17, 18, 19 en..20
Administratie & Financiën: H. Hendrickx J. Jordaensstr 4 - 2120 Schoten
Redaktie & Verantw. Uitgever: Marc Bruynseraede Groenelaan 52 2230 Schilde - België
Deus ex Machina is een Uitgave van de v.z.w. Deus ex Machina
[Deel 20, pagina *26]
DEUS EX MACHINA heeft de intentie kunstenaars uit diverse disciplines samen te brengen, wier werk ligt in de lijn van het streven van de oprichters, met het doel: 1) tot onderlinge vriendschap bij te dragen, 2) de kreatieve en artistieke ontwikkeling te bevorderen, en 3) in gezamenlijke initiatieven getuigenis af te leggen van de geest die de groep bezielt.
Het groot formaat en de losbladigheid van DEUS EX MACHINA werden gekozen omdat: 1) de groep diverse kunstdisciplines telt, die elk over de nodige ruimte moeten kunnen beschikken;
2) de losbladigheid de abonnee na kennisname inspireert tot een hergebruik van de artistieke bijdragen;
3) de losbladigheid toelaat de gemengde bijdragen uit elkaar te halen en afzonderlijk te klasseren: rubriek per rubriek. Daartoe werd een speciale bladzijdenummering ontworpen.
HOE FUNKTIONEERT DE BLADZIJDENUMMERING?
1. De doorlopende bladzijdenummering
Deze wordt aangeduid door het cijfer achter de schuine streep. De nummering loopt door, over ALLE artistieke bijdragen, van de 1e tot de laatste blz van een nr (behalve de ‘technische fiche’ vooraan en de inhoudstafel) en loop ook door over de verschillende nrs van 1 Jaargang. Alle blzen worden dus kronologisch genummerd, ongeacht of het om literatuur, muziek of plastische kunsten gaat. Eindigt een nr op blz 100, dan zal het daaropvolgende nr van dezelfde jaargang aanvangen met blz 101.
Opmerking: Uit estetisch oogpunt bekeken is een blz. nr vaak storend en zal het daarom vaak weggelaten worden. De blz zal echter wel meetellen (recto én verso) en mede vermeld worden in de inhoudstafel.
2. De bladzijdenummering per rubriek
Deze wordt aangeduid door de letters en cijfers vóór de schuine streep. Zij geeft een aparte nummering aan de kunstdisciplines die in vier hoofdrubrieken zijn ondergebracht: PLA: plastische kunsten - LI: literatuur - MU: muziek - TO: toneel. Ook de rubriekbladzijdenummering loopt door over één nr en over de verschillende nrs van 1 Jg.
Voorbeeld: Jg 1 nr 1 opent met een muziekbijdrage van 2 blz. Deze zullen aangeduid worden als volgt: MU 1/1, MU 2/2. Volgt hierop een kortverhaal van 3 blzen, dan vervolgt de nummering zo: LI 1/3, LI 2/4, LI 3/5. Een plastisch werk hierna krijgt de blz. nr: PLA 1/6. Enzovoort.
De hoofdrubrieken PLA, MU, LI, en TO groeperen volgende genres:
PLA: Schilder- en tekenkunst en alle vormen van grafiek, fotografie, architektuur, beeldhouwkunst en essayistisch werk over deze kunsten.
MU: Alle vormen en soorten muziek, m.i.v. partituren en verhandelend proza over muziek.
TO: Alle vormen van toneel (behalve Opera die onder MU valt), film, pantomime, ballet en andere dansvormen en verhandelend werk over deze genres.
LI: Kreatief proza, essay, poëzie, kroniek en redaktionele teksten en alles wat niet onder de drie voornoemde genres thuishoort.
[Deel 20, pagina *29]
INHOUDSTAFEL
Verhaal ‘Janssens en de Druipneuzen’ | Kris Geerts | (LI 215/325 | |
Deel II | |||
Illustraties bij ‘Janssens...’ | Marc Bruylants | ||
Edward Leibovitz, glaskunstenaar | (PLA 91/347 | ||
Inleidende tekst | Dirk Depreeuw | (PLA 103/359 | |
Vijf artistieke glasobjekten: | Edward Leibovitz | ||
‘Emancipatie’, ‘By Airmail’, ‘Package deal’, ‘Selfportret in package’ en ‘The flying sfinx’ | (LI 229/361 | ||
Vijf Finse gedichten van | Lassi Nummi | (LI 232/364 | |
Originele Litho | Marino Van de Weghe | --- | |
Acht gedichten uit de cyclus ‘Vanwege | (LI 233/365 | ||
de motregen en zijn geur’ van | Hans De Greve | (LI 235/367 | |
Verhaal ‘De Doortocht’ van | Marcel Hacke | (LI 237/369 | |
(LI 240/372 | |||
Gedicht in de Overtreffende Trap | Frits Schetsken | LI 241/373 | |
Achilles Cools, beeldend kunstenaar Vijf etsen: ‘Verwondering’, ‘Paradijs’, | Achilles Cools | (PLA 105/375 | |
‘Van grashalm naar grashalm’, ‘Braakstoffen van de dood’ en ‘Genadeoord’ | (PLA 117/387
(LI 243/389 |
||
Essay: ‘Maar wat is Poëzie?’ | Marc Bruynseraede | (LI 258/404 | |
Twee gedichten, vertaald naar het Latijn | Roger Geerts | (LI 259/405 | |
(LI 261/407 | |||
Verhaal: ‘Brahms in Brussel’ | Francis De Preter | (LI 263/409 | |
(LI 267/413 | |||
HET INNERLIJK BEHANG | |||
Boekbespreking ‘De Goden uit het Oosten’ | S. Shitoku A. Peel | LI 269/415 ev | |
Boekbespreking ‘Een Ceder in de Rotsen’ | g.l. | LI 272/418 ev | |
Kursiefje ‘Marcel bij de Russen’ | Flor Drijvoet | LI 274/420 | |
Volle Maan | Wip | LI 275/421 ev | |
Gedicht ‘Over Pijnbomen’ | Kris Geerts | LI 276/422 | |
De Boekenworm I en II | Kris Geerts | LI 277/423 ev | |
Boekbespreking ‘Lieve’ van Ludo Frateur | Marc Bruynseraede | LI 278/424 ev | |
Thienpondt's Cocktail... | Michel Thienpondt | LI 279/425 ev | |
Boekbespreking ‘Staatsieportret...’ | Marc Bruynseraede | LI 286/432 |