Contour. Jaargang 2(1966)– [tijdschrift] Contour– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 242] [p. 242] R.F. Kross Ansichten 1. Rijwielstalling genaamd ‘Verdun’ Grondwater roest waar te lang een oorlog lag en een te onbekend soldaat zijn bloedende helm afzette. Hij neemt nu de behouden fietsen aan. Hoeveel van deze gebruikte woorden zwerven niet in ons rond als een genezen kind. Op lekkende dagen met de bloedlucht van verse sneeuw trekken ze snij wonden in het gekreukeld vel en jichtzalf kan ons nog redden. Soms dreig je te geloven in de opname van die ene licht- seconde: akkers werden de afdrukken van akkers (Warschau, Fleury, Hiroshima) en de deuren werden de deur naar de Standplaats der Fietsen die daarna als een reddeloos dronken man hangt in het donker. Dreig je te geloven dat door de opening alleen een afscheid mogelijk is met een afgeschoten hand en daarin dan ook nog een laat-industrieel potlood voor dood schrift: ‘Afhalen voor woensdag’ [pagina 243] [p. 243] 2. Amsterdam-Centraal Ook in de dove aankomsthal zorgeloos opgewande mensen-as, het nieuws is ver af. Maar ik ben door mijn neusgat hier binnengewandeld, het stinkt er naar granaatmetaal, er is oorlog er is geen enclaaf. De rose mannequin van Nur-Die glimlacht zoals Phu-Lin van een verschaalde foto Phu-Lin, 3 dagen geleden omkomend tussen haar darmen drie dagen geleden vergast bij een vredesoffensief vanuit Texas. Bij Delft komt nog een vrouw mijn leven binnen; alsof het nog kan met chocola beschermd in folie. Aluminium rooft men uit de bodem van Rórac men bouwt daarmee Starfighters voor de vrede van vuur. Er is oorlog en wat een enclave leek (met volop haarlak van IG Farben) is de gestriemde landkaart van uw reis, mevrouw. Boven haar benen zwelt Régina, kleine acrobate aan een koord van sperma naar napalm (‘van alpha naar omega’) Régina of met een zwart maillot Maurien of Alda, tot haar dood toe Alda - zoals Phu Lin. [pagina 244] [p. 244] 3. Herinnering van het Koninklijk bezoek Dit zijn de bedauwde daken van Paramaribo Daarboven de hemel van Sta. Cecilia e.a. Op de voorgrond: de karren getrokken door de steenezels; zij balken de dagen open zoals deze waarin de Optocht der Ondervoede Kinderen optrekt, links vooraan, naar de kartelrand. En de fruitbomen en de groentevelden tooien de route van de caravaan. Iets verder schittert de rijst als een vuur in de aarde. Panorama! En in mijn hart de zingende maaierman: ‘Dans, rijstaren, ik ben je dorser!’ 4. Groeten uit Lahore Met Dulcinea op een yak beiden de buik vol kinderen. Ladakh is hun bebloemde graf. Ladakh spiegelt nog met water. Statig op de wervels van een yak rijdt Dulcinea. Een wondkorst als pantser op haar benen Haar kaken een bedelnap. [pagina 245] [p. 245] 5. Monument op de Dam Zichtbaar (berijpt) de onophoudelijke witte leeuwen van de kunstenaar. In de tunnel van één minuut stilte per jaar ratelen de fusillades een echo. Vervolgens huilen de onophoudelijke witte honden naar ontkende fronten ver weg. Vorige Volgende