[Nummer 279]
Voor de lezers
van de redactie
Al een tiental jaren werkt de Vlaamse auteur Peter Verhelst (1962) aan een eigenzinnige, onconventionele en spraakmakende serie romans, dichtbundels en toneelteksten. In de literaire pers kon dit inmiddels omvangrijke oeuvre rekenen op geluiden van bijval en waardering, maar ook op onbegrip en kritiek.
De reactie van BZZLLETIN zag in deze wisselende reacties aanleiding om het werk van Verhelst nader onder de loep te nemen. Yves van Kempen concentreert zich in het openingsartikel van deze aflevering van BZZLLETIN op de eerste drie romans van Verhelst, Vloeibaar Harnas (1993), Het Spierenalfabet (1995) en De Kleurenvanger (1996). Arie Storm herlas Tongkat, de roman waarmee Verhelst in 2000 zowel de Gouden Uil als de jonge Gouden Uil won, in het licht van Verhelsts nieuwe novelle, Memoires van een luipaard, die op het moment van verschijnen van dit nummer van BZZLLETIN waarschijnlijk al in de winkel ligt. Een fragment uit deze roman drukken we hierbij af. Marc Reugebrink probeert in het reine te komen met het vermeende postmodernistische karakter van het werk van Verhelst, Ron Elshout en Lucas Hüsgen schrijven over Verhelsts poëzie en Willem Broens en Pieter de Nijs reageren op de rol die de beeldende kunst in diens werk speelt.