| |
Godard-weekend in het Gemeentemuseum
Het overleg omtrent de oprichting van een Haags Filmhuis is weer op gang gekomen. Vertegenwoordigers van verschillende filmvertonende organisaties in Den Haag vergaderen over de opzet van een dergelijk filmhuis. Om de eensgezindheid op film gebied kracht bij te zetten hebben de diverse instanties gezamenlijk het initiatief genomen tot de organisatie van een GODARD-WEEKEND. Gedurende het weekend zullen drie films vertoond worden uit de periode ‘na '68’. De vertoningen vinden plaats in de aula van het Gemeentemuseum en beginnen om 20.15 uur. Praktisch iedereen die in het bezit is van een geldig reduktiebewijs (AHC, CJP, HCT, FHM, TIS, 65+, of iets anders) geniet korting op de toegangsprijs.
De toegang bedraagt f 3,- p.p., terwijl een passepartout voor alle voorstellingen f 7,50 kost. Voor houders van reduktiekaarten kost een voorstelling f 2,-.
JEAN-LUC GODARD
| |
| |
| |
One plus one vrijdag 7 feb.
One plus one is een momentopname van deze tijd en haar verschijningsvormen. Een Frans meisje, Democracy, wordt aanvankelijk verleid door een reaktionaire Texas-bewoner (als symbolisering van het fascisme). Daarna wordt ze verliefd op een ekstreem-linkse, zwarte militant (black power). In het einde van de film is de Texasman verdwenen. Democracy is veranderd in een wezen zonder verleden en toekomst, en zegt slechts ‘yes’ en ‘no’. De muziek van de Rolling Stones vertegenwoordigt in de film de kultuur die ligt tussen de verschijningsvormen van de zwarte en de blanke maatschappij.
| |
Le gai savoir zaterdag 8 feb.
Hoofdpersonen: patricia, dochter van Lumumba en de kulturele revolutie, vertegenwoordigster van de derde wereld en ontslagen als arbeidster in een fabriek. Verder, Emile Rousseau, achterkleinzoon van Jean-Jacques Rousseau. Emile weigert naar de highschool te gaan omdat de klassen overbezet zijn. Hij leert buiten school door naar de mensen te kijken, naar de bioskoop te gaan, tv te kijken.... Patricia en Emile ontmoeten elkaar in een verlaten tv-studio en doen daar een poging om woorden, geluid en beelden van deze maatschappij te ontleden naar de mate waarin deze kijken, leren, horen en begrijpen van mensen beinvloeden.
| |
Vladimir et rosa zindag 9 feb.
De film stelt de vraag naar de zin van het proces tegen de 8 van Chicago, gearresteerd en beschuldigd van samenzwering n.a.v. de rellen tijdens de demokratische konventie van Chocago. ‘De film had gemaakt kunnen zijn door de Marx Brothers’. Op een Comedia dell'arte manier worden de verschillende manieren getoond waarop de beklaagden en verdedigers in het proces zich verhouden tot het systeem waarin ze leven: Abbie Hoffman, Jerry Rubin, David Hellinger en William Kunstler, Bobby Seale en Judge Hoffman (in de film Judge Himmler).
Het grote Nederlandse filmfestival voor de alternatieve cinema FILM INTERNATIONAL (sinds de flop van de laatste Cinemanifestatie kan dit Utrechtse festival hiertoe niet meer gerekend worden) zal van vrijdag 21 februari tot en met zaterdag 1 maart voor het vierde ja jaar in suksessie georganiseerd worden. In de zalen 't Venster, De Lantaren en het Filmhuis zullen circa veertig, grotendeels voor Nederland nieuwe, speelfilms worden gepresenteerd. Initiatiefnemer van het festival is de Rotterdamse Kunststichting, gesteund door subsidies van CRM, Min. voor Vlaamse Kuituur, het Goethe Instituut en Maison Descartes.
Tot op heden (21 januari 1975) is voor het festival de volgende selektie gemaakt:
| |
Uit Frankrijk
CELINE ET JULIE VONT EN BATEAU van Jacques Rivette, de topper van Cannes '74 (Quinzaine). LA FOLLE DE TOUJANE van René Vauthier, een semi-dokumentaire waarin parallellen worden getrokken tussen de onderwerping van Algerije en die van Bretagne door ‘Parijs’.
INDIA SONG van Marguerite Duras, over de koorts waarin het Europese denken en handelen door India wordt verteert.
LES HAUTES SOLITUDES van Philippe Garrel, een woordeloze verbeelding van de eenzaamheid, geconcentreerd op een vrouw.
AU LONG DE RIVIERE FANGO van de vrouwelijke regisseur Sotha, over een luchtige commune aan de Franse kust, die de bedreiging van twee indringers met enig ritueel weet te weerstaan.
| |
Uit Italië
TOUCHE PAS A LA FEMME BLANCHE van Marco Ferreri, Generaal Custer verslaat opnieuw de indianen in de kuil die van de Parijse Hallen is over gebleven.
ALLONSANFAN van Paolo en Vittorio Taviani, het levensverhaal van een ietwat schlemielige Italiaanse revolutionair in de vorige eeuw.
| |
Uit Hongarije
VEGUL (OP WEG NAAR HET EINDE) van Gyula Maar, een debuut over een 65-jarige die op zijn eerste pensioendag zijn leven overziet.
VOORBIJ DE TIJD (NINCS IDO) van Ferenc Kosa, drie kommunisten beginnen een hongerstaking in
| |
| |
| |
Vervolg Hongarije
een gevangenis anno 1920.
SNEEUWSTORM (HOSZAKADAS) ook van Ferenc Kosa, de meest recente film van deze suksesvolle Hongaarse filmer.
| |
Uit de Bondsrepubliek
DIE VERROHUNG DES FRANZ BLUM van Reinhard Hauff, hoe de gevangenis opvoedt tot het ‘normale’ leven, naar een ooggetuige verslag.
DER SCHWARZE ENGEL van Werner Schroeter, de nieuwste filmopera met Maria Monteczuma, ditmaal spelend in Mexico tegea de achtergrond van de sociale toestanden ter plaatse.
JEDER FUR SICH UND GOTT GEGEN ALLE van Werner Herzog, verfilming van het bekende verhaal rond de vondeling Kaspar Hauser, een soort ‘Enfant souvage’.
SCHNEEGLOCKCHEN BLUHEN IM SEPTEMBER van Christian Ziewer, over strijd en solidariteit van arbeiders tegen willekeur in het beleid van een fabriek.
DER PARADIESGARTEN van Bernd Schwamm, superromantische en tegelijk koele registratie van een liefdesgeschiedenis tussen vrouw, man en minnaar in de vorige eeuw.
MOSES UND ARON van Jean-Marie Straub, verfilming van de opera van Arnold Schönberg.
| |
Uit Griekenland
DE KLEUREN VAN DE REGENBOOG van Nicos Panayotopoulos, debuut van een leerling van Angelopoulos waarin via filmische clichés het verhaal van een verdwenen man wordt verteld.
MODEL van Costas Sfikas, een avantgardistische film die een futuristische visie op een fabriek geeft.
OM EEN BELANGRIJKE REDEN van Tassos Psaras, van een proces tegen een boer die een andere boer heeft gedood, met als achtergrond het afpersen door tabakskopers van Macedonische tabaksverbouwers.
| |
Uit Zweden
EEN EENVOUDIGE MELODIE van Kjell Grede, over een dromer temidden van een felrealistische (ambulance-)wereld.
VIGGEN 37 van Maj Wechselman, een dokumentaire over de SAAB-fabrieken en hun vliegtuig de Viggen, een gegadigde voor de vervanging van de Starfighter.
| |
Uit Engeland
IRELAND: BEHIND THE WIRE van het Berwick Street Film Collective, een dokumentaire over de Ierse situatie die jarenlang voorbereiding heeft gekost.
BROWN ALE WITH GERTIE van Alan Brown, een verbijsterende, agressieve visie op de Engelse samenleving, in één programma met
| |
Uit de USA
THE CRYSTALLINE MARRIAGE van Ed Harker (USA) een ontmoeting tussen een ex-Vietnamvechter en een ‘eeuwige maagd’ als hallucinerend symbool van de Amerikaanse maatschappij.
Verder worden nog vertoond uit de Verenigde Staten: HEROES van Frederick Becker, een film die inzicht biedt in het Amerikaanse levenspatroon via montage van filmpjes die een familie op hoogtijdagen zelf heeft gemaakt;
| |
Uit Japan
KASEKI van Masaki Kobayashi uit Japan, een bijna vier-uur-durend epos van de mens, van de regisseur die met nog enkele films nader zal worden geintroduceerd;
| |
Uit Iran
EEN EENVOUDIGE GEBEURTENIS van Schrad Shadid Sales uit Iran, een perzisch gezin waarin de opvolging van dagen en handelingen de lach heeft vermalen;
| |
Uit Argentinië
QUEBRACHO van Ricardo Wulicher uit Argentinië, opkomst van het socialisme in de enige streek ter wereld waar ‘quebracho’, een poeder dat wordt gebruikt bij het prepareren van dierenhuiden, uit bomen wordt gewonnenen.
Er zal, zoals gebruikelijk, veel aandacht worden besteed aan publieksinformatie. Eind januari verschijnt een folder, verkrijgbaar bij alle filmhuizen, gespecialiseerde boekhandels (voor Den Haag Ulysses) en het BZZTôH teater. Medio februari verschijnt de programmakrant, waarin het volledige programmaoverzicht wordt geboden. Deze gratis programmakrant is behalve op de eerder hierboven genoemde adressen ook verkrijgbaar bij de grote VVV-kantoren. Wie niet bij deze bronnen in de buurt komt, kan hem toegestuurd krijgen na een briefkaartje aan Film International, Kruisplein 30, Rotterdam. Medio februari zal tevens een aan het festival gewijd nummer van het filmtijdschrift SKOOP uitkomen.
Toegangsbewijzen voor een voorstelling zullen f 3,75 kosten. Reduktiemogelijkheden worden geboden met een knaakkaart, 6 voorstellingen voor f 15,-, en een passepartout (alle voorstellingen in speciaal schema) zal f 30, - kosten.
Onder de gasten die nu reeds hebben toegezegd te zullen komen kan gerekend worden: Jean-Marie Straub, Ferenc Kosa en Werner Herzog.
|
|