dag te starten. Het volgende telefoontje is naar een andere zandfirma. Of ze voor diezelfde middag om drie uur met hun werk willen beginnen.
Na een halve sigaar begeeft Buisman zich naar zijn bureau waar een beschreven vel papier al ligt te wachten. Het verzoek aan zijn fotograaf was simpel gesteld in telegramstijl. reportage over zand - 18 mei tussen elf en drie uur - afdrukken op formaat 18 × 24 - mat papier - deadline 19 mei 10.00 uur.
Buisman leest het bericht nog eenmaal door en laat het dan langzaam in de sleuf van zijn faxapparaat wegzakken. Buisman ontsteekt voor de tweede keer zijn half opgerookte sigaar, het omslagpunt is al bereikt, maar hij houdt van die bittere smaak in zijn mond.
Tegenover het dressoir staat een teakhouten platenspeler op een geslepen glasplaat, direct daaronder honderdvierenvijftig langspeelplaten waarvan - volgens Buismans gegevens in zijn kaartsysteem - honderdzesentwintig uitgaves te rangschikken zijn onder opera, de rest onder marsen en diversen. Buisman licht de wijnrode hoes tussen de strakstaande rij uit: Orpheus et Euridice, uitvoering van november 1967 door het Radio Symphonie Orkest van Berlijn onder leiding van Lorin Maazel. Hij blaast voor de zekerheid onder de naald langs en laat de arm langzaam op de plaat vallen. Hij neemt weer plaats in zijn crapaud, geeft zijn uitgedoofde sigaar met vuur een laatste kans. Tijdens het adagio stijgt een hem onbekende sopraan tot grote hoogte.
Hij hoort een klik. Buisman loopt naar de kast, haalt de naald van de langspeelplaat en stapt, precies evenwijdig aan het visgraatpatroon van het parket, richting fax. De fotograaf geeft een bevestiging van de afspraak, zo is uit het teruggestuurde bericht op te maken. Buisman loopt weer gelijk aan het tapijtmotief terug naar de kast, blaast onder de naald en zet die precies op de groef van de onbekende sopraan. Hij neemt in volstrekte rust een trek van zijn sigaar. Hij is uit maar verder is alles in orde vandaag.
Direct na het ontwaken in zijn tweepersoonsbed - ze stierf vierenhalf jaar geleden - begeeft hij zich naar de badkamer. Hij trekt zijn flanellen pyjama uit en neemt plaats in het inmiddels voor een kwart gevulde bad. Met een washandje masseert hij zijn lichaam. Hij schrobt zich met een handdoek, zo lang tot zijn witte huid een lichtroze tint aanneemt. Met een dubbel mesje scheert hij zijn kin en stelt tevreden vast dat hij in vergelijking met gisterochtend evenveel scheerbewegingen heeft gemaakt. Acht