De Boekenwereld. Jaargang 28
(2011-2012)– [tijdschrift] Boekenwereld, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 130]
| |
Literair agent Henk Prins, ca. 1954. Particuliere collectie
| |
[pagina 131]
| |
Lisa Kuitert
| |
[pagina 132]
| |
den soms flink oplopen. Prins noemt een bedrag van f26.000 als top.Ga naar eind6 ‘Als ik signaleer dat een bepaald boek goed loopt in Frankrijk of Engeland, dan probeer ik het snel in handen te krijgen’, lichtte hij zijn handelswijze toe.Ga naar eind7 Henk Prins op vakantie in Italië, juni 1958. Particuliere collectie
Het kwam ook voor dat de uitgever door een vertaler werd getipt, waarna Prins de opdracht kreeg een boek in het buitenland op te vragen.Ga naar eind8 ‘Smal, spits en benijdenswaardig gespeend van ieder teken van welvaartsinvloeden’, zo wordt hij in 1975 getypeerd in een interview in het vakblad De uitgever. In dat jaar had hij zijn kantoor aan huis, in de Amsterdamse De Lairessestraat. ‘Twee kamers tenminste zijn opgevuld met boeken, tijdschriften en andersoortig papier. Zo op het gezicht behoorlijk chaotisch.’ Henk Prins had jarenlang mevrouw M.C. Umbgrove als administratieve kracht in dienst. Zelf was hij door een ziekte verlamd aan zijn linkerarm. Umbgrove was een talenwonder. Over het algemeen deed Prins veel zaken met Franse uitgevers, dat was zijn specialiteit. Zo was hij de exclusieve vertegenwoordiger van uitgeverij Laffont. In een interview met de Haagse Post zegt Prins dat zijn zaken goed gaan omdat hij het treft met de francofiele smaak van een aantal belangrijke uitgevers en redacteuren, zoals Theo Sontrop, Martin Ros, Laurens van Krevelen en Oscar Timmers, die bovendien zelf Frans lazen en soms ook vertaalden.Ga naar eind9 Ook met uitgevers in Zweden en Italië had hij nauwe contacten, zo was hij betrokken bij de introductie van het detectiveschrijversduo Sjöwall & Wahlöö. Henk Prins had naast zijn agentschap nog andere besognes. In 1962 verscheen onder zijn naam het handige naslagwerkje Bij de T.V.: handboek voor kijkers, met daarin informatie over wat we nu ‘mediapersonality's’ zouden noemen. Ine Klaassen, zijn tweede vrouw, vertelt dat Prins actief was in de Dolle Mina-beweging, waar hij verantwoordelijk was voor de opmaak en de uitgave van een van de Dolle Minakrantjes.Ga naar eind10 Na zijn scheiding van Klaassen ging Prins samenwonen met Martine Carton. Deze freelance-publiciste en romanschrijfster verkreeg landelijke bekendheid met Het groene boekje voor meisjes (1974) over seksuele voorlichting. Het verscheen bij Bruna, maar liever had Prins het zelf uitgegeven. ‘Literaire agenten zijn waarschijnlijk gefrustreerde uitgevers’, aldus Martine Carton en Henk Prins. Ze lijken op ‘souffleurs’. ‘Ze zijn niet te zien voor het publiek, maar zonder hun gefluister kan er niet gespeeld worden’, schreef Jan Brokken in de Haagse Post.Ga naar eind11 Prins deed met enkele honderden uitgevers zaken. De administratie daarvan werd door hemzelf en me- | |
[pagina 133]
| |
vrouw Umbgrove netjes bijgehouden in alfabetisch per jaar geordende mappen. Het is mede aan die zorgvuldigheid te danken dat het archief bewaard bleef en in de ub terechtkwam. Het archief werpt licht op de introductie van vele exotische literaire parels in het Nederlandse boekenaanbod. Dit themanummer is bedoeld als eerste verkenning van het onderwerp. Om enige context te bieden, is er ook aandacht voor een van de andere agentschappen, namelijk Kohn, en voor de buitenlandse literair agentschappen. Aan de totstandkoming van dit themanummer hebben veel mensen meegewerkt, zoals Peter Prins, Ine Klaassen en medewerkers van Bijzondere Collecties van de ub Amsterdam. Speciale dank gaat uit naar alle betrokken studenten: Dieke de Boer, Marleen Boevé, Willem Dieleman, Margriet Gritter, Roel Jansen, Sabine Jansen, Mette de Jonge, Martijn Kamphorst, Milou Klein Lankhorst, Maaike Koekenbier, Sophie Kok, Esther Kuijper, Irene Kunst, Aline Lapeire, Elco Lenstra, Anita Blijdorp, Stephanie Paalvast, Lieke van Schaaijk, Deru Schelhaas, Emmely Siebrecht, Elly Simoens en Linda Wit. Zij hebben het stof van jaren van vele archiefstukken afgeveegd om aandacht te besteden aan een bijna vergeten roerganger in het literaire bedrijf. Henk Prins overleed in 1999, op de drempel van een nieuwe eeuw. |
|