terpreteerde Lulofs al dertig jaar met zijn studenten Van den Vos Reynaerde. Bij Ausputzer zag ik ook
voor het eerst de bibliografische kaarten van het Letterkundig Museum waarop kundig per schrijver alle titels en alle drukken van die titels waren beschreven. Een fascinerend monnikenwerk. In de loop der jaren drong ik verder door in de binnenste krochten van het antiquariaat. In de ruimte achter de winkel werd ik soms onthaald en onder een stortvloed van wetenswaardigheden keek ik verbaasd in het rond. De achterwand bestond geheel uit boeken van schrijvers die in Forum hadden gepubliceerd. ‘Dat is onze Forum-catalogus,’ zei Maximilieu dan trots. Die moest alleen nog gemaakt worden. ‘Wie maakt die dan?’ vroeg ik argeloos. Zo maakte ik kennis met een dame die zich hoofdzakelijk boven het antiquariaat schuilhield, alwaar zij in afzondering de edele kunst van de bibliografie beoefende. Zij vertoonde zich zelden aan klanten - de omgang met dit gespuis was de kracht van Maximilieu -, maar leidde een teruggetrokken bestaan op een bovenkamer waar zij haar befaamde catalogi schiep. Omdat ik mij als een gretig leerling gedroeg, openbaarde zij mij de geheimen van staand zetsel, planovellen, stijfjes, kliekjes, opbindpartijen en de daaruit voortvloeiende bandvarianten. Van haar mocht ik oefenen op haar Forum-collectie. En zo kwam het dat ik onder het toeziend en goedkeurend oog van Mathilde Ausputzer ergens in de jaren zeventig de eerste knullige beschrijvingen maakte van enkele Elsschot-pareltjes uit de rijkgevulde Forum-kast van de Ausputzers.
Een vroege proeve van beschrijving door Cornelis Jan Aarts, ‘ergens in de jaren zeventig’, van de tweede en de derde druk van Een Ontgoocheling uit de toenmalige Forum-collcctie van Antiquariaat Ausputzer
Mathilde Ausputzer heeft de boekenwereld wakker geschud met indrukwekkende catalogi over Achterberg, Boutens en Leopold, voordat zij in 2003 begint aan haar magnum opus Willem Elsschot in boek en band. In 2007 sterft Maximilieu, maar uit de dood van haar broer put Mathilde op wonderbaarlijke wijze nieuwe kracht. Zij stapt nu zelf op de Bühne. Op 3 oktober 2008 houdt Mathilde Ausputzer een lezing over boeken en banden uit de periode 1890-1940 met de intrigerende titel ‘Het is niet wat het lijkt’. Heel antiquarisch en bibliografisch Nederland ligt amechtig aan haar voeten in het cafetaria van de Universiteitsbarakken aan de Oude Turfstekersmarkt om van haar te horen dat zij twaalf verschillende banden van de eerste druk van Pensioen heeft ontdekt, en hoe zij die van elkaar weet te onderscheiden door het horizontale streepje op te meten dat op het voorplat tussen auteur en titel zweeft. Wij staan perplex. Ook de ligging van het streepje in de vrije ruimte tussen auteur en titel kan van doorslaggevend belang zijn. De catalogus van Willem Elsschot zal, zo laat het zich aanzien, een wonder worden van bibliografisch vernuft. Na een slopende serie aankondigingen wordt op 23 oktober 2010 deze catalogus - ‘Eindelijk!’ - feestelijk gepresenteerd in De Druif met maar liefst vier sprekers, onder wie Mathilde zelf. De andere zijn de Vlaamse mecenas Cider Van Tirlemont, de voorzitter