Een mooie aanvulling op De Groot/Vorstman, Zeilschepen. Prenten van de Nederlandse meesters van de zestiende tot de negentiende eeuw (1980) is Het rijk van Neptunus. Maritieme prentkunst rond de Gouden Eeuw, de begeleidende catalogus bij de gelijknamige tentoonstelling in het Maritiem Museum ‘Prins Hendrik’ te Rotterdam (t/m 31 maart). De catalogus ‘pretendeert geen vernieuwend wetenschappelijk werk te zijn, maar een leesbaar, informatief boek met aantrekkelijke prenten.’ En dat is het, niet meer en niet minder, met als onderwerpen prenten met zeemythologische figuren, scheepsportretten, zeeslagen en allegorische marineprenten, alles onder de noemer zee, binnenvaart en riviergezichten uitsluitend. Een rijk geïllustreerde catalogus van 79 bladzijden in slap kartonnen omslag, oblong 4to, kosten f35,-.
Het fameuze Maggs Bros geeft af en toe een boekbanden-catalogus uit onder de titel
Bookbinding in the British Isles. Sixteenth to the Twentieth Century. Voor het laatst verschenen ze in 1975 (één deel) en 1987 (twee delen) en kort geleden zag een nieuwe aflevering het licht, ook in twee kloeke 4to delen. Dit is meer dan een verkoopcatalogus: het is een naslagwerk waarin 347 banden steeds op de linkerpagina precies en goed gedocumenteerd beschreven worden en bijna allemaal op de rechterpagina, meestal
full-page, vaak in kleur, worden afgebeeld. Het betreft natuurlijk hoofdzakelijk unieke boekbinders banden, maar voor de modernere tijd treffen we ook fraaie industrieel gemaakte banden aan, naast een enkele prent van een boekbinder. Er zijn geborduurde banden bij, fraaie
fore-edge paintings van o.a. Edwards of Halifax en een schoonheid van een
backless-binding door Richard Bailey. Het geheel wordt ontsloten door drie registers op binders/ontwerpers/stijlen, oorspronkelijke eigenaars en auteurs van de boeken die verpakt zijn. Eén voorbeeld van het vaak aardige commentaar in de noten: op een mooie portret-ets van de boekbinder Douglas Cockerell luidt de rugtitel op één van de boeken in de zich achter
hem bevindende boekenkast
Codex Sinaiticus. Daarover wordt opgemerkt: ‘The Codex Sinaiticus was acquired for the nation in 1934 and Douglas Cockerell was commissioned to re-bind it. This portrait was presumably made soon after he completed it.’ (Maggs Bros, 50 Berkeley Square, London W1X 6
el, 1996, 2 vols., 238 en 288 p., ingenaaid,
isbn 0901953083, £56,50 inclusief verzending).
Bij Henry Holt and Company, New York (115 West 18th street, New York 10011, 1995, isbn 0805036539) verscheen van de hand van Nicholas A. Basbanes voor 35 dollar in halflinnen met stofomslag A Gentle Madness. Bibliophiles, Bibliomanes, and the Eternal Passion for Books. Het is de vrucht van jarenlang ‘investigative journalism’: uitgebreide research in bibliotheken en instituten, ontmoetingen en gesprekken met beheerders van collecties en verzamelaars van diverse graden gekte. De auteur is daarnaast ook schatplichtig aan vele auteurs die hem over allerhande zaken voorgingen. De bibliografie bevat naast de gebruikelijke lijst van geconsulteerde boeken ook een verantwoording van ‘Author's interviews’, meer dan 130, met datum. Alles - en dat moet u wel beseffen voor u het boek koopt - nagenoeg geheel geconcentreerd op en verzameld in de Verenigde Staten. Of Basbanes zelf een echte boekengek is, waag ik te betwijfelen. Hoe mooi, indrukwekkend, ontroerend hij de eerste druk van Dantes Divina Comedia, het manuscript van Benjamin Franklins Autobiography, de 79 First Folios van Shakespeare in de Folger Library ook vindt, hij kijkt toch in de eerste plaats tegen de materie aan als een zich verwonderende buitenstaander, die een vinger achter het wezen van het virus in al zijn verschijningsvormen probeert te krijgen. Misschien kan een boek over dit onderwerp en met deze bedoeling ook alleen maar door een gezonde alien geschreven worden. Het levert ons besmetten een aardige spiegel op: zo zien we er in de ogen van een onbevooroordeelde buitenstaander dus uit. Welnu: in het algemeen goed gek, meestal ongevaarlijk, soms schade-