Veilingen
Van Gendt, 5 oktober 1994
De kijkdagen voorafgaand aan de herfstveiling van Van Gendt vielen samen met de Europese Antiquaren Beurs in de RAI, die op zijn beurt aansloot op het congres van de organiserende ILAB. Het gerucht ging zelfs dat er, speciaal voor de buitenlandse deelnemers aan de beurs, een kijknacht was georganiseerd na afloop van het gebeuren in de RAI. Bij kaarslicht, onder het genot van een goed glas wijn, zou de boekenschat van Van Gendt bewonderd zijn. In het kale tl-licht op de veiling zelf was van een dergelijke sfeer niets meer te proeven. De warmte moest komen van het driftig bieden door de aanwezigen. De boekendag werd geopend met de rubriek kunst. De zeven opeenvolgende nummers, gewijd aan Frank Lloyd Wright, van het tijdschrift Wendingen haalden terecht een goede prijs van f 2400,- (schatting f 1500,-/f 2000,-). De
Omslag van de catalogus van de N.V. Nederlandsche kabelfabriek Delft uit 1927. Ontwerp Piet Zwart (foto Van Gendt, Amsterdam).
vierde jaargang van de
Galerie Contemporaine Littéraire uit 1879, met foto's van onder meer Hector Malot en Clemenceau, behaalde dankzij een commissie netjes
f 850,- (
f 800,-/
f 1000,-). Een originele portretfoto van de componist Janácek werd bij een inzet van
f 420,- niet verkocht. Hetzelfde lot onderging, bij een inzet van
f 1400,-, het zeer aantrekkelijke
Les affiches illustrées van Maindron waarin vele gekleurde litho's. De kunsthistorische werken van Adriaan Venema lijken inmiddels een zekere cultstatus te bezitten. Vele commissies maakten dat voor een lot Venema werd ingezet boven de richtprijs (
f 200,-/
f 300,-). Uiteindelijk ging het voor
f 460,naar de handel. Bij de boeken over boeken was de zaal onderhand aardig vol. Opvallend waren de letterproeven aan het einde van de rubriek. De
Proeve van eenige nieuwe letteren uit de drukkerij van H. Martin en Comp. was een ouwetje uit 1829. Een liefhebber met oog voor grote letters mocht dit zeldzame item voor een zachte prijs,
f 420,- (
f 200,-/
f 300,-), het zijne noemen.
Bij de moderne literatuur en fine printing moest om de meeste lots redelijk strijd geleverd worden. De zaal was intussen zo gevuld dat regelmatig vanaf de trap of vanachter een pilaar geboden werd. Een gestencild exemplaar van De vier ruiters door A. den Doolaard, met een opdracht aan Henk van Randwijk uit 1945, ging naar het jonge antiquariaat uit Bemmel voor f 200,- (f 100,-/f 150,-). Hoewel de rug wel wat verkleurd was, bleef de blauwe portfolio met Carrolls Through the looking glass and what Alice found there aantrekkelijk. De moderne uitgave, niet met de illustraties van Tenniell maar wel smaakvol vormgegeven, kwam uit op f 200,- (f 80,-/f 120,-). Het experimentele werk van Gerrit Kouwenaar en Constant Goede morgen Haan bleef bij een inzet van f 3500,- onverkocht. Even later werd de telefoon gevraagd mee te bieden. Een bepaald niet fraai exemplaar van Paul van Ostaijens Bezette stad (1921) kon misschien om die reden een zo goede prijs halen van f 1100,- (richtprijs f 300,-/f 400,-, ‘with all faults’). Een wel zeer gaaf exemplaar van de door Piet Zwart ontworpen Catalogus van de Nederlandse Kabel Fabriek was terecht onderwerp van driftig bieden tussen telefoon, het antiquariaat om de hoek en de uiteindelijke Haagse koper die het boekje bemachtigde voor f 6600,- (f 3000-If 4000,-). Tijd voor een bescheiden lunch. Om de middagzitting