niet verklaren. Het is natuurlijk drukkunst op de millimeter, dat wel. Deze serie is een mooi voorbeeld daarvan. Het waren de eerste zegels die ik heb aangeschaft. Ze werden op 3 mei 1966 uitgegeven. Dat was ter gelegenheid van de herdenking van Gysbert Japicx, een Friese dichter die leefde van 1603-1666. In 1966 vierde ook de Maatschappij der Nederlandsche Letterkunde haar 200-jarig bestaan, waardoor deze reeks van zomerzegels werd ontworpen. Eigenlijk paste alleen de zegel van 10 + 5 cent in mijn collectie, maar de andere heb ik in een schaduwalbum ondergebracht.’
Hoe groot is uw collectie?
‘De collectie telt inmiddels zo'n 3 à 4000 zegels, en er komen er jaarlijks zo'n 60 à 100 bij. Er bestaan catalogi, bij voorbeeld van Michel, waarin alle nieuw verschenen postzegels worden beschreven of afgebeeld, en die kun je dan bestelllen. Michel heeft contact met alle postagentschappen over de hele wereld. Maar in
10c + 5: opengeslagen boek, inktpot en ganzepen als symbolen der Dichtkunst.
12c + 8: handschrift van Gysbert Japicx, fragment van het gedicht ‘Wobbelke’ (Bodleian Library, Oxford)
20c + 10: roman van de Ridder Walewein, ca. 1200 (Arthur-roman, Hs. in de Bibliotheek van de Maatschappij).
25c + to:‘Ferguut’ (Arthur-roman ca. 1250. Hs. eveneens in de Bibliotheek van de Maatschappij)
40c + 20: drukkerij ca. 1550. Houtsnede van onbekende meester.
Eerste catalogus van het beroemde veilinghuis: Harmers of London Stamp Auctioneers Ltd., New Bondstreet 41.
Het boek als postzegel. Liberia 1909.
die catalogus wordt geen rekening gehouden met verzamelaars van het motief ‘boek’, dus dan moet je soms wel heel precies zoeken. Je bent eigenlijk een soort detective. Deze Liberiaanse postzegel bij voorbeeld, daar moet je echt van weten dat er een boek op staat, anders kijkje er zo overheen.
Behalve in Michel kijk ik ook altijd in Het stokpaardje, dat is een Nederlands blad voor postzegelverzamelaars. En vroeger ging ik ook wel naar veilingen. Harmers uit Londen, dat is een hele grote, maar in Nederland zijn er ook wel postzegelveilingen. Het is alleen een beetje duur, vind ik. En de meeste oude heb ik nu wel.
Het is gek, sommige zegels zijn heel kostbaar, maar de verzameling als geheel is niets waard. Want niemand verzamelt dit. Je moet er toch een beetje gek voor zijn. Het zou daarom leuk zijn als na mijn dood de verzameling wordt bijgehouden. Ik heb de collectie vermaakt aan het Museum van het Boek. Dat is testamen-