catalogues”, “Disputations and Theses”, “Occasional material” and “Printed for others”. Except for the last category, this is the printed material that ran the highest risk of getting lost; it has been set apart because the number of publications found under these categories is less reliable than the books found under the year itself. Each book has a separate number, consisting of three parts. The first part refers to the total number of publications in the list, the second part to the number of publications in that one year, and the third part to the number within the specific category. It has not always been possible to tracé publications men-tioned in the consulted sources, or to visit all libraries where (sometimes unique) copies are kept. In those cases the description in the source is given with a reference to the source. The descriptions in the list are not bibliogra-phically exhaustive: the aim is rather to facilitate identification and comparison. For this purpose the following characteristics of each book are given: a transcription of the title page, the format, the collation formula, and the number of pages. The transcription of the title page is complete and includes a reference to Appendix IIA, where illustrations of Basson's printer's devices are found.’
Het boek besluit met een bibliografie (14 pagina's), zes appendices, een gecombineerd naam- en plaatsregister en een Nederlandse samenvatting.
In het februari-nummer van De Boekenwe-reld werd bij de nog van 1 juni tot 3 november in het Zuiderzee Museum te bewonderen tentoonstelling Op het strand gesmeten. Vijf eeuwen potvisstrandingen aan de Nederlandse kust, wél de publikatie over Nederlandse potvisstrandingen genoemd, maar niet een ander pas verschenen boek over walvisachtigen, dat tijdens de expositie in Teylers Museum aldaar ook te koop was. Het driedelige, in kartonnen cassette gestoken werk werd geschreven door K. Barthelmess, die ook bijdroeg aan de hierboven vermelde publikatie, en J. Münzing en kreeg als titel mee Monstrum horrendum. Wale und Waldarstellungen in der Druckgraphik des 16. Jahrhunderts und ihr motivkundlicher Einfluss. Het boek telt tezamen 220 pagina's, is overvloedig, deels in kleur geïllustreerd, werd uitgegeven door Ernst Kabel Verlag, Heubergredder 12-14, 2000 Hamburg 60, 1991, en kostte mij bij Teylers f 115,-. Waarom er gekozen werd voor drie delen maakt de eerste alinea van de inleiding duidelijk: ‘Dieses Buch ist als Synopticum gebunden, denn es gilt, Bilder miteinander zu vergleichen. Der Leser hat so die Möglichkeit, die motivkundlichen Thesen im Aufsatzteil (I) anhand der beiden separaten Bildteile zu überprüfen. Der sogenannte Katalogteil (II) enthalt alle uns bekannte Flugblatter, Flugschriften und Kupferstichtafeln, die bis zum Jahre 1602 über Wale erschienen. Im sogenannten Referenzteil (III) findet sich dann eine Auswahl bemerkenswerter Bilddarstellungen von 16. bis zum 18. Jahrhundert, in denen sich der motivkundli-chen Einfluβ jener frühen Drucke nachweisen läβt.’ Een fraai werk, zowel voor walvis-adepten als voor liefhebbers van gedetailleerde iconografische studies.
Recent kocht ik antiquarisch een tweetal boeken waarvan de publikatiedatum al enige tijd achter ons ligt, maar met vermelding hier doe ik een aantal Uwer waarschijnlijk een genoegen; wellicht zijn ze nog nieuw te verkrijgen.
Don Quichotte en Sancho Pansa zijn van die helden uit de wereldliteratuur, zoals bijvoorbeeld ook Faust, Hamlet, Reynaert, die geschapen lijken te zijn voor boekillustratie. J. Hartau schreef Don Quijote in der Kunst. Wandlungen einer Symbolfigur. In een drietal hoofdstukken worden de zeventiende-, achttiende- en negentiende-eeuwse illustratoren van Cervantes’ bestseller besproken, waarbij via de iconografie van de beide helden een fraaie geschiedenis van de receptie en invloed van de roman in de diverse tijdperken tot stand komt. Het boek werd in 1987 uitgegeven door Gebr. Mann Verlag, Berlin, telt 275 pagina's, 199 illustraties, linnen, isbn 3-7861-14498, en de 118 Duitse marken die ik ervoor betaalde, is volgens mij (nog steeds) de nieuwprijs.
Bij Abaris Books, 24 West 40th Street, New York, NY10018, isbn 0-89835-273-8 verscheen ook in 1987 van Susan Lambert The image multiplied. Five centuries of printed reproductions of paintings and drawings. Een stukje flaptekst van het 216 pagina's tellende boek geeft bondig aan waar het over handelt: ‘Prints after paintings and drawings have formed the public's opinion of art and the public reputation of artists for centuries, and have shaped the thinking and theorising of writers on art for three hundred years. The technical history of reproduction techniques, and the increasing range of skills - in line, in tone and finally in colour - that the engraver could use, are here linked to the social history of art in reproduction, examining the shifts in the status