de academietijd van Kees van Dongen werd ingezet en afgeslagen op f 2500,- (taxatie f 400, 1500,-; geïllustreerd in de catalogus). De ongein van Theo van Hoytema's Verloren Schetsboek werd geen f 360,- waard geacht (taxatie f 400,-/450,-). Een eendenschetsje van dezelfde tekenaar deed het beter: f 320,- (taxatie f 400,-/450,-). Een viertal nummers met wat flauwe en daardoor fors getaxeerde schetsen van Jozef Peeters bleef onverkocht. Wat weinig aandacht was er voor een vroege aquarel van Jan Toorop, die behalve de handtekening nog niets vertoonde van datgene wat hem later bekend zou maken. Dit landschap in de stijl van Th. de Bock vond voor f 800,- een getaldage koper (taxatie f 400,-/500,-). Ook hier kon men zich weer afvragen wanneer een veilinghouder besluit om iets af te beelden. Zowel deze als ‘bright and cheerful’ onlschreven tekening, als een van de hoog getaxeerde werken van Peeters zoekt men vergeefs tussen de illustraties van mindere werken. Wél was er bijvoorbeeld een afbeelding van een litho van Toorop, die gevoegd was bij een map met reprodukties en wat ander secondair materiaal (dit kavel werd voor f 200,- niet verkocht; taxatie f 300,-/400,-).
Bij de prenten tenslotte waren enkele leuke bladen, waarvan een gedeelte in de passepartouts van dr. A. Welcker, een man die door zijn onmiskenbaar goede smaak en oog voor het zeldzame de soms twijfelachtige omgang met zijn aankopen deed vergeten. Uit zijn collecte waren onder meer een spiritueel klein etsje door Piet van der Hem, Een meisje met een hoedendoos op straat, f 160,- (taxatie f 120,-/140,-), een zuivere art deco-ets door Toon Ninaber van Eyben, Een jager met zijn hond, met de aantekening van de kunstenaar ‘eerste staat, eenige afdruk’, f 100, (taxatie f 80,-/100,-), en enkele proefdrukken door Theo van Hoytema, f 120,- tot f 250,-. De oude grafiek herbergde een zeldzaam vroege devote-houtsnede (Duits, laat vijftiende-eeuws), die met f 700,- niet te duur was (taxatie f 350,-/400,-) en misschien een betere beschrijving verdiend had.
In de tweede voorjaarsveiling bij Van Gendt te Amsterdam was op 30 juni een zitting prenten van 317 nummers opgenomen. Hierin waren alle denkbare onderwerpen met enkele stukken vertegenwoordigd. De enige grote samenhangende collecties waren enkele portefeuilles met doubletten van het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap te Amsterdam en een zestigtal nummers centsprenten, goeddeels bestaande uit meerdere bladen. De inzending van het K.O.G. werd geveild in grote kavels, waarin zich enkele curieuze maar geen waardevolle zaken bevonden: 84 portretten f 450,- (taxatie f 150,-/250,-) en 230 diversen, meest topografisch, f 260,- (taxatie f 150,-/250,-). Een grote serie prenten naar Cornelis Troost uit dezelfde bron trok veel aandacht. Deze bladen brachten meer op dan gewoonlijk, hoewel de staat niet onberispelijk was door roestvlekken, en de drukken soms later, getuige alleen al het ontbreken van het adres van Fouquet op een groot aantal exemplaren. Door de naam van de inzender en het aanbod aangelokt werd er goed geboden: De Ambassadeur van de Lamberlotten f 260,- (taxatie f 150,-/250,-), De Bruiloft van Kloris en Roosje f 260,- (taxatie f 200,-/300,-), De Hollandsche Kraam Kamer f 280,- (taxatie f 120,-/200,-), De Schilder door Liefde f 120,- (taxatie f 120,-/200,-), De Ingebeelde Zieke f 330,- (taxatie f 150,-/250,-), de twee Corpsen de Garde samen f 300,- (taxatie f 150,-/250,-; in niet bijster fraaie exx.), de twee Puiterveense scènes samen f 375,- (taxatie f 150,-/250,-).
In de sectie moderne grafiek bleef veel onverkocht, zoals de Lithologie van Lucebert uit 1959 (opgehouden voor f 460,-) en drie door H.N. Werkman gedrukte werken die alle door de inzender gelimiteerd waren: Gesprek (42 G 2): f 1000,-, Een Moscovitische Legende (41 G 7): f 1000,- en de Turkenkalender 1942 (41 G 9); f 7000,-. Een litho door Jacob Bendien, de Trompettist, in een ongesigneerd exemplaar haalde f 300,- (taxatie f 150,-/250,-) en de uit een boek afkomstige Baigneuse debout van Renoir f 450,- (taxatie f 220,-/300,-).
De uitschieter onder de tekeningen was een krachtig neergezette paardekop door Jan Toorop, die voor f 1100,- een nieuwe eigenaar vond (taxatie f 200,-/300,-). Het portret van Gustav Mahler dat Tjeert Bottema voor De Ware Jacob tekende was goed voor f 270,- (taxatie f 200,-/300,), terwijl een karikatuur van Abraham Kuyper door Kristians voor hetzelfde tijdschrift aangekocht werd door de verzameling Atlas Van Stolk in Rotterdam: f 150,- (taxatie f 150,-/200,-). Voor De Sterretjesregen van Koos Speenhoff en het portret van Max Reger door Bottema, beide uit dezelfde serie, bestond voor respectievelijk f 180,- en f 130,- geen belangstelling.
Gelijktijdig met Van Gendt kwamen er even verderop ook prenten bij Mak van Waay onder de hamer. Het aanbod was ruim, maar tijdens de kijkdag ongelukkig uitgestald. Dat heeft de opbrengsten niet gedrukt. Lang nagepraat werd er over de opbrengsten van etsen van Toorop: Charlie plaatjes kijkend f 4700, (taxatie f 500,-/600,-), Watertje in het bos, exemplaar met opdracht f 4300,- (taxatie f 600,-/800,-), De schelpenvisser f 2300,- (taxatie f 600,-/800,-) en Muzikanten aan boord, gesigneerd door Toorops vrouw f 2100,- (taxatie f 800,-/1200,-; enigszins geschaafd oppervlak). Ook de mindere opbrengsten gaven stof tot overpeinzing: P Dupont, Terug naar de stal f 380,-; P van der Hem, drie grote Spaanse etsen, per stuk gemiddeld f 350,-; I. Israels, geëtst Portret van mevrouw Beckman, met opdracht aan de voorgestelde f 900,-; J. Maris, Bruggetje in Rijswijk f 450,-; M. Maris, Vrouwenportret f 525,-; S. Jessurun de Mesquita, Zeboe f 450,-; S. Meyer, De Portugese synagoge f 875,-; J. Radecker, Vrouw en portret f 525,-; W. Witjens, Dorp aan de rivier f 260,-; W. Witsen, Rialto f 350,-; dezelfde, Binnenkant III, f 650,- en Oude Waal II, f 800,-; W de Zwart, Zanderij, f 525,-. Het is speculatief of deze uitschieters, vaak het dubbele van de gewoonlijke opbrengst, een nieuwe trent zullen zetten of eenmalig geweest zijn.
Na een weinig opwindende topografische zitting vulde Mak van Waay tenslotte een deel van de bibliotheek van een museumdirecteur. De 53 kavels, voornamelijk over oude tekeningen, waren tijdens de kijk-