Veilingen
Brusselse boekenweelde
Op 9 maait 1985 veilde L. Moorthamers ‘Boeken voortkomende uit de bibliotheek van Graaf de Launoit. Tweede gedeelte: romantische en moderne boeken. Fraaie boekbanden’. Zoals stilaan gebruikelijk wordt, dienden de Moorthamers-schattingsprijzen nagenoeg voor alle 163 nummers - die vrijwel zonder uitzondering van topkwaliteit waren - verdubbeld, of zelfs met tien vermenigvuldigd te worden. De klassieke Aristophanes met ‘Lysistratè’, Parijs: A. Blaizot, 1911, 4o, prachtige versierde bruine marokijnband van Ch. de Samblanx - afgebeeld op de omslag van de catalogus -, één van de honderd exemplaren op keizerlijk Japans papier, met de gravures van F. Kupka in drie staten werd met 80000 bf (schattingsprijs 18000 bf) gehonoreerd, Le Livre du Très Chevalereux Comte d'Artois et de sa Femme, Parijs: Techener, 1837, 4o, met kleurenreproducties van de verluchtingen van het manuscript, in een zeer mooie versierde blauwe marokijnband van de Samblanx steeg van 15000 bf naar 55000 bf (schatting 12000 bf).
De Franse auteurs vormden natuurlijk het hoofdaanbod. Honoré de Balzacs Physiologie du Mariage, Parijs: Levasseur Canel, 1830, 2 vol. in-8o fraaie marokijnband van Allô werd op 40000 bf, de schattingsprijs, afgeklopt. Andere Balzacs zoals Albert Savarus, Brussel, 1842, 16o, gebrocheerd, in groene marokijnen doos, préfaçon A, of Béatrix ou les Amours forcés, Brussel, 1839, 2 vol. in-16o, gebrocheerd, in halfmarokijnen doos, préfaçon B of Code des Gens honnêtes, Parijs: Barba, 1825, 12o, versierde halfkalfsleren band van A. Chanat, originele editie, kostten respectievelijk 5500, 4000 en 5000 bf. Dat de mens meer door de hel dan door de hemel wordt aangetrokken, bewees L'Enfer van Barbusse, Parijs: Albin Michel, 1921, gr. in-4o, zwarte marokijnband met ledermozaïek van Yseux, een van de 17 exemplaren op keizerlijk Japans, met een originele tekening en drie staten van de 24 etsen van E. Chimot dat 180000 bf (estimatie 45000 bf) uit de brand haalde. Th. Gautiers L'Eldorado ou Fortunio, Parijs, 1880, gr. in-8o, in versierde blauwe marokijnband met ledermozaïek van Noulhac, 115 exemplaren gedrukt op Japans papier, met etsen van Milius en vignetten door d'Avril ontlokte 51000 bf (schatting 15000 bf). Bouvard et Pécuchet van G. Flaubert, Parijs: Piazza, 1904, 2 vol. in-4o, versierde blauwe marokijnband van Joly fils, met 100 etsen van Ch. Huart, waarvan tien in kleur, op Japans papier, hadden weer eens geluk met 42000 bf. A. Daudets Lettres de Mon Moulin, Parijs:
Ferroud, 1920, 12o, blauwe marokijnband van Ch. Lanoé, een van de 30 exemplaren op Japans papier, met drie staten van de illustraties, kon je voor 43000 bf mee naar huis nemen. Stendhals Rome, Naples et Florence, Parijs: Delaunay, 1826, 2 vol. in-8o, versierde halfsegrijnband uit de tijd, lagen aan je voeten voor 27000 bf. Voor 33000 bf toefde je levenslang in Hannons Au pays de Manneken-Pis, (Brussel), Kistemaeckers, 1883, 8o, versierde halfmarokijnband van Weckesser en had je bovendien acht autografe bladen van Hannon in de hand. Had je gerekend op de schattingsprijs van 3500 bf dan ben je natuurlijk een dagdromer die zich tevreden zal moeten stellen met het dagelijkse aanschouwen van het indecente beeldje achter het Brusselse stadhuis, in de nabijheid van het onvolprezen antiquariaat van Fl. Tulkens. De originele editie van E. Renans Souvenirs d'enfance et de jeunesse, Parijs: Calman-Lévy, 1883, blindgestempelde granaatkleurige marokijnband van Carayon, met frontispice van Renouard, in een oplage van 75 exemplaren, een van de 15 op Japans, scoorde 110000 bf (schatting 15000 bf). Voor een handgekleurd exemplaar van de door T. Johannot geïllustreerde editie van L. Reybauds Jérôme Paturot, Parijs: Lévy, 1849, gr. in-8o, versierde granaatkleurige langnervige marokijnband van H. Blanchetière moest je eveneens 110000 bf (schatting 12000 bf) neertellen. De koper van A. Suarez' Soleil de Jade, Parijs: Léon Pichon, 1928, kl; in-4o, versierde groene marokijnband van Ch. de Samblanx, vertrouwde me verontschuldigend toe dat de
geboden 30000 bf (schatting 2500 bf) te veel was, maar het werk ontbrak nu eenmaal aan zijn collectie. Zo heeft elke amateur zijn musts op een veiling en zo worden er vaak prijzen betaald die de volgende tien jaar niet meer bereikt worden. De romantische en moderne boeken zijn daarbij soms moeilijk vergelijkbaar, omdat ze dikwijls een particuliere aantrekkelijkheid hebben door papier, illustratie, oplage, band, toegevoegde brief, opdracht en zo meer.
Hoewel de Franse auteurs het mooie weer maakten, speelden de vreemden toch ook een rol, in het Frans uiteraard. Shakespeares Hamlet, Parijs: Blaizot-Kieffer, 1913, 4o, versierde blauwe marokijnband van Weckesser, een van de 30 exemplaren met drie staten van G. Duvals etsen was er voor 31000 bf. Goethes Faust, Parijs: Quantin, 1880, fo, halfmarokijnband, een van de 45 exemplaren op Chinees papier met een dubbele serie van de etsen en Le vicaire de Wakefield van Goldsmith, Parijs: Bourguerleret, 1838, 8o, versierde blauwe kalfsleren band, met staalgravures naar T. Johannot maakten een minder goede beurt: resp. 7000 bf en 3600 bf. De Contes populaires Russes van Pouchkine, Parijs: Société Littéraire de France, 1919, 4o, versierde bruine marokijnband van de Samblanx, één van de 15 exemplaren op keizerlijk Japans met een serie van de houtgravures van J. Lébédeff in zwart en een in kleur, kostten 42000 bf (schatting 6000 bf). Cyriel Buysses Contes des Pays-Bas, Parijs: Editions d'Art Piazza, s.d. (1910), 8o, versierde blauwe marokijn-